Ny satsning ska få unga i rörelse och fler engagerade i föreningslivet

Ny satsning ska få unga i rörelse och fler engagerade i föreningslivet

Nu startar Activate - en satsning på föreningsliv, hälsa och en aktiv fritid. Bakom satsningen står Studiefrämjandet, RF-SISU och Friluftsfrämjandet som gör detta tillsammans med föreningar i utvalda bostadsområden i Norrköping och Motala.

– Vi ser stora möjligheter att få med hela familjen i föreningslivet – både som aktiva, ledare och funktionärer. Föreningslivet ger både delaktighet, engagemang och en känsla av sammanhang, säger Patrik Johansson, idrottskonsulent på RF-SISU.

Föreningslivet har sina utmaningar
Många familjer når inte föreningslivet idag – ofta för att man inte känner till det, eller inte vet vad det innebär. Samtidigt vill många föreningar nå fler, men hindras av att det ideella engagemanget minskar. Dessutom läser vi om att barn och ungdomar lever ett alltmer stillasittande liv, vilket leder till ökad ohälsa. På alla dessa områden kan Activate göra stor nytta.

Med stöd av Allmänna arvsfonden går Studiefrämjandet Östergötland, RF-SISU Östergötland och Friluftsfrämjandet Region Öst ihop i denna satsning. Projektet är treårigt och nu i augusti sker de första aktiviteterna. Syftet med Activate är att skapa möten mellan föreningsovana familjer och bostadsområdets föreningar. Det ska leda till en samverkansmodell som sedan kan flyttas till fler bostadsområden och involvera fler föreningar. Till en början äger Activate rum i Klockaretorpet i Norrköping och på Charlottenborg i Motala.

– Föreningarna gör aktiviteter för barnen samtidigt som Studiefrämjandets cirkelledare pratar med föräldrarna om vad engagemang i föreningsliv innebär och kan ge. Alla behöver inte bli innebandytränare, mulleledare eller kassör. Det behövs även de som tvättar matchtröjorna, bakar något ätbart till ett möte eller skjutsar till en utflykt eller en match, säger Ulrika Vesterlund på Studiefrämjandet och projektledare för Activate.

Även föreningarna får möjlighet till utveckling genom kurser och workshops som projektet erbjuder. Och aktiviteterna genom Activate sker både genom idrott och genom att upptäcka naturen.

– Vår utomhusmiljö är en fantastisk arena för friskvård, återhämtning, utmaningar och social samvaro. Genom Activate får vi möjlighet att visa att alla är välkomna ut i naturen, säger Åsa Jonsson, aktivitetsledare på Friluftsfrämjandet.

Välkommen att besöka starten av Activate
Den 12 augusti kl. 16-18 i Klockaretorpet och den 14 augusti kl. 14-16 på Charlottenborg bjuder Activate, med alla dess lokalföreningar, in familjerna i området för att prova på aktiviteter tillsammans med föreningarna. Familjerna får då också möjlighet att anmäla sig till en serie träffar med föreningarna under hösten. Vi följer givetvis Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Medverkande föreningar
I Motala/Charlottenborg: Solfjäderstadens IBK, Motala Futsal, Korpen Motala och Friluftsfrämjandet Borensberg. I Norrköping/Klockaretorpet: Norcopensarna, NKIK och Friluftsfrämjandet Norrköping.

Studiefrämjandet Östergötland: Ulrika Vesterlund, projektledare
ulrika.vesterlund@studieframjandet.se Tel 0765-49 09 46

RF-SISU Östergötland: Patrik Johansson, idrottskonsulent (Motala)
patrik.johansson@rfsisu.se Tel: 010-476 50 27