Pressmeddelande -

Svenskt designteam utvecklar nytt varumärke för nyskapande apotekskedja i Italien

Ciao!

I dagarna slogs portarna upp till FELIA Farmacie. En nyskapande italiensk apotekskedja som på riktigt utmanar och ger en vitaminkick till en traditionell bransch. Med ett varmt och omfamnade uttryck har ett inspirerande hälso-deli skapats som fokuserar på välmående, service och lokal anknytning.

– Vårt svenska designteam levererade långt över förväntningarna och gav oss en imponerande profil på FELIA som därigenom redan har ett betydande försprång på den italienska apoteksmarknaden, säger grundaren Anders Skeini.

I samband med avregleringen av apoteksnäringen i Italien såg Anders Skeini, grundare av FELIA, en möjlighet att skapa något unikt och särskiljande på marknaden. En apotekskedja som skulle utmana och stå i kontrast till de traditionella apoteken i Italien. Fröet till varumärket FELIA Farmacie var fött.

Uppdraget att få utveckla och gestalta varumärket gick till ett designteam bestående av tre svenska kreatörer med lång erfarenhet inom varumärkesbyggande; Cilla Pettersson (retail architect), Peter Lundbergh (retail architect) och Vivi Sumpton (design director).

– Vi letade efter ett team som kunde tänka både svenskt och italienskt och hitta en balans däremellan att gå som en röd tråd genom projektet, förklarar Anders Skeini.

Det är ingen överdrift att säga att det med FELIA Farmacie har skapats ett unikt varumärke på den italienska marknaden. Som kund möts man av ett solvarmt, inbjudande och lekfullt koncept som ger en vitaminkick till den annars så kalla och sterila branschen.

Med blinkningar till ett klassiskt italienskt deli där kunskap, kvalitet och service står i centrum har en varm och omfamnande kundupplevelse skapats med en lokal prägel. Vi kallar det ett hälso-deli. ”Plockig” varuexponering i varma taktila material tillsammans med guidande och lustfylld grafisk kommunikation skapar ett avslappnat koncept som öppnar upp och möjliggör spontana möten och interaktion mellan personal och kund. Ett koncept som genom att lyfta fram välmående, service och inspiration skapar en plats man inte bara besöker för att man måste, utan för att man faktiskt vill. En plats att återvända till!

– Vårt vinnande koncept plockar det bästa av svensk retail med en mjuk, varm och italiensk profil”, säger Anders Skeini

Arbetet med FELIA Farmacie påbörjades under våren 2022 och nyligen slogs dörrarna upp till den första butiken i Piombino, Toscana. Målet är att öppna 350 butiker runt om i Italien fram till 2030.

Projektet omfattade följande delar:

Strategi, visuell identitet, förpackningsdesign, navigation, signage, interiör gestalting, specialritad inredning samt belysning

Creative team:
Retail Architect: Studio Cilla