Originalfoto: Pixprovider

Elgiganten gör strategisk förflyttning – anlitar Studio Stockholm för nytt kontor

Elgiganten flyttar sina backofficefunktioner till Franzéngatan 6 på Kungsholmen från Akalla och har anlitat Studio Stockholm Arkitektur för att utveckla det nya kontoret. Uppdraget omfattar totalt 2300 kvadratmeter fördelat på tre våningsplan. Studio Stockholm ansvarar för konceptutveckling för de nya lokalerna samt utveckling av arbetssätt och arbetsmiljö.

Samarbetet inleddes redan i samband med att Studio Stockholm agerade strategisk partner åt Fabege i och med utveckling av lokalerna på Franzéngatan. När arbetet nu går in i en ny fas så har Studio Stockholm uppdraget av Elgiganten att ansvara för dels det arkitektoniska konceptet och dess utformning, dels ett utvecklat arbetssätt med fokus på aktivitetsbaserade miljöer. Utöver kontorsplatser så kommer de nya lokalerna också att inrymma separata konferens- och utbildningsfaciliteter som kan nyttjas av samtliga av Elgigantens medarbetare.

Målsättningen är att skapa ett backoffice som motsvarar den attraktionskraft som Elgiganten idag redan besitter som arbetsgivare och varumärken. Studio Stockholm kommer därför att fokusera på att planera och gestalta ett verksamhetsnära backoffice som tydligt relaterar till butiksverksamheten ute i landet. Härigenom vill man åstadkomma större samverkan och därmed mer av synergier.

- Vi är väldigt glada över det här samarbetet. Elgiganten är ett minst sagt välkänt varumärke med tydliga värderingar och stark närvaro i många svenska städer. Att få tolka detta i en kontorsmiljö för de delar av organisationen som inte arbetar i butik är en riktigt rolig utmaning, säger Karolina Nyström, uppdragsansvarig arkitekt på Studio Stockholm.

Elgiganten har under många år haft sina backofficefunktioner i ytterstadsområdet Akalla. Det nya kontoret är därför ett led i en strategisk förflyttning i vilken man vill kunna erbjuda sina medarbetare ett centralt läge med avsevärt förbättrade kommunikationer och inspirerande miljö där moderna lösningar står i centrum.

- Det känns tryggt att ha en erfaren partner likt Studio Stockholm på den spännande resa som vi – bokstavligen – är på. De har tagit sig an det här uppdraget med en strategisk höjd som visar att de verkligen förstår våra behov. Jag, och många med mig, ser fram emot att få flytta in i de nya lokalerna, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Kontoret på Franzéngatan 6 kommer att ha plats för drygt 100 medarbetare och inflyttning planeras till september 2022.

För mer information:
    Karolina Nyström, uppdragsansvarig arkitekt på Studio Stockholm
    E-post: karolina.nystrom@studiostockholm.se

Studio Stockholm är en prisbelönad arkitektbyrå som arbetar med projekt i alla skalor. Vår affärsmodell är enkel; vi ska alltid vara bäst på att förstå och utveckla våra kunders affärer. Det är det som vi drivs av – att kombinera kreativ höjd med business understanding och därigenom utveckla värdeskapande slutprodukter för våra uppdragsgivare. Vi finns med som rådgivare och samarbetspartner under hela resan; från strategi och kreativ utformning till utvärdering och uppföljning.