Foto: Per Kristiansen

Studio Stockholm Arkitektur har ritat Sveriges snyggaste kontor 2021 – spelutvecklaren King årets vinnare

Studio Stockholm Arkitektur är arkitekterna bakom Sveriges snyggaste kontor 2021. Det står klart efter att utmärkelsen idag har tilldelats den svenska spelutvecklaren King, för vilka Studio Stockholm har agerat ansvarig inredningsarkitekt.

Den årliga utmärkelsen Sveriges snyggaste kontor tilldelas det kontor som bäst svarar upp mot kriterierna nytänkande, stil och arbetsmiljö. När priset nu delas ut för elfte gången i ordningen fanns initialt 52 bidrag för svenska folket att välja mellan. Efter att en jury gjort sin bedömning av de tre bidrag som fått flest röster står det klart att årets vinnare är den svenska spelutvecklaren King, för vilka Studio Stockholm har agerat ansvarig inredningsarkitekt.

- Det är en fantastiskt hedrande utmärkelse att få, särskilt under en pandemi då kriterierna nytänkande och arbetsmiljö har varit viktigare än någonsin. Tillsammans med King har vi skapat ett kontor som på djupet förmedlar vilka bolaget är, både idag och imorgon, och som därmed stöttar såväl varumärket som affären. Det vet jag att King själva upplever som en stor styrka med slutprodukten, och det tror jag att juryn också har sett i sin bedömning, säger Marco Checchi, medgrundare till Studio Stockholm.

King flyttade in i sina nya lokaler belägna i Sergelhuset 2 under hösten 2020 och här sitter idag drygt 650 medarbetare fördelade över sju våningsplan. Att under dessa förutsättningar hitta lösningar som bygger en gemensam kultur och stimulerar innovation var därför fokus för Studio Stockholms arbete. Till detta ville man utifrån Kings ledord ”Seriously Playful” möjliggöra tydligt lekfulla konceptuella grepp, utan att bli naiva i sina uttryck. Resultatet är ett kontor med en modern estetik där kreativa miljöer samspelar med en internationell karaktär och väl omhändertagna detaljer, samt optimerade teamytor som stöttar det nyskapande arbetsflöde som utmärker King.

- Att vårt nya kontor delvis tillkom under en tid av pandemi och distansarbete innebar många viktiga insikter om vilken typ av arbetsgivare vi vill vara, och hur vi skapar en långsiktigt attraktiv och hållbar arbetsplats. Här har Studio Stockholm varit en utmärkt partner i att både lyssna in, och i att utmana oss. Den här utmärkelsen stärker oss därför i övertygelsen om att vi verkligen har ett helt unikt kontor, säger Elinor Wattman, Senior Group Work place Manager på King.

Studio Stockholm har tagit emot priset för Sveriges snyggaste kontor två gånger tidigare – år 2016 och då tillsammans med spelutvecklaren Dice, samt år 2019 tillsammans med bettingföretaget Kindred.

Kategorier

Studio Stockholm är en prisbelönad arkitektbyrå som arbetar med projekt i alla skalor. Vår affärsmodell är enkel; vi ska alltid vara bäst på att förstå och utveckla våra kunders affärer. Det är det som vi drivs av – att kombinera kreativ höjd med business understanding och därigenom utveckla värdeskapande slutprodukter för våra uppdragsgivare. Vi finns med som rådgivare och samarbetspartner under hela resan; från strategi och kreativ utformning till utvärdering och uppföljning.