Studio Stockholm utvecklar framtidens internationella skola

Studio Stockholm utvecklar framtidens internationella skola

Studio Stockholm Arkitektur har i konkurrens vunnit uppdraget att stödja Stockholm International School (SIS) i framtagning av strategi, program och koncept i processen av omlokalisering till nya lokaler.

-Detta är en mycket viktigt flytt för oss och vi har sökt efter en partner som förstår våra frågeställningar och framtida utmaningar. Studio Stockholm har visat sig ha både en bred kompetens och ett drivet engagemang. De har helt enkelt det som krävs för att skapa framtidens lärandemiljö för världens nya generation, säger Marta Medved, skoldirektör på SIS.

-Flytten är ett perfekt tillfälle att ta höjd för skolans framtida behov och medvetet skapa lokaler som stödjer lärandet i många år framöver. Detta är ett komplext projekt där vi kan dra stor nytta av vår strategiska och analytiska process och våra samlade erfarenheter säger Alessandro Cardinale, partner på Studio Stockholm Arkitektur.

Stockholm International School, grundad 1951, är en internationell skola med undervisning från förskoleklass till gymnasiet. Skolan ligger sedan 1967 i centrala Stockholm på Johannesgatan men även under senare år på Luntmakargatan och har idag 655 elever med sammanlagt 54 olika nationaliteter. Den framtida flytten är nödvändig för att skolan ska kunna fortsätta växa och utvecklas. Skolan ska växa till 1000 elever och kommer att innefatta lokaler på ca 20 000 kvm.

Kategorier

Studio Stockholm Arkitektur är en modern arkitektstudio som sätter kundens värde i fokus. Vi skapar förutsättningar för våra kunder att vara framgångsrika genom att ta ansvar för hela processen – det handlar inte om formideal utan vad som ger kunden bäst utdelning. Vi har spetskompetens inom inredningsarkitektur, fastighetsutveckling och kommersiell arkitektur och är idag 25 medarbetare med studio i Fatburen på Södermalm i Stockholm. Vi arbetar med kunder som bl.a. AMF, Atrium Ljungberg, Dice, EQT, Fabege, Hufvudstaden och Klövern. www.studiostockholm.se

Alessandro Cardinale

Presskontakt Partner, Arkitekt SAR/MSA 08 501 266 11
Marco Checchi

Presskontakt Partner, Inredningsarkitekt MSA/MFA

Välkommen till Studio Stockholm Arkitektur !

Värdeskapande process
Studio Stockholm Arkitektur är en plattform för den moderna arkitekten där kundnytta är verksamhetens kärna. Företaget arbetar med välbeprövade processer och har ett tydligt fokus på att ta fram värdeskapande slutprodukter.

”Vi ställer oss tre enkla frågor inför varje projekt. Vad är utmaningen? Vad är lösningen? Vilket blir värdet för kunden?”

Den faktiska ritningen – som av många anses vara arkitektens huvudsakliga uppgift – är endast en liten del av det faktiska arbetet. Studio Stockholm Arkitektur arbetar långsiktigt med sina kunder; från strategi och måldefinition till kreativ utformning och utvärdering samt slutligen nödvändig rådgivning.

”Vi skapar förutsättningar för våra kunder att vara framgångsrika genom att ta ansvar för hela processen. För oss handlar det inte om formideal utan vad som ger kunden bäst utdelning.” En viktig ingrediens i arbetet är arkitektstudions företagskultur och dess gemensamma syn på uppdragen. Alla medarbetare arbetar mot samma mål och arbetet är transparent utan avgränsningar mellan kollegorna för att dra nytta av de synergier som finns inom företaget.

Studio Stockholm Arkitektur
Västgötagatan 2