EN NY STOCKHOLMSVY NÄR TAKRESTAURANG FREYJA ÖPPNAR PÅ SÖDERMALM

EN NY STOCKHOLMSVY NÄR TAKRESTAURANG FREYJA ÖPPNAR PÅ SÖDERMALM

Den 14 mars lyfter Södermalm till nya höjder när den prisbelönta trion, kocken Emma Shields, barchef Jimmy Dymott och sommelier Ellen Franzén, öppnar takrestaurangen Freyja i ett nybyggt våningsplan på Hornsgatan 18 intill Slussen.

I ett helt nybyggt våningsplan om 1100 kvadratmeter med en aldrig tidigare skådad 360 graders panoramautsikt över Stockholm, öppnar Freyja, Södermalms nya takrestaurang.

Bakom Freyja, och ytterst ansvarig för menyn, står den välrenommerade kocken Emma Shields, som bland annat varit köksmästare på Restaurang Flickan.

“Jag vill servera okomplicerad mat av högsta kvalitet. Menyn på Freyja handlar om Sverige och våra bästa råvaror. Det är nutida mat som du blir glad av.”

Till våren finns rätter som kroppkaka med smörad nässelbuljong, rå kossa, sallad med ogräspesto och lammlägg för två. Smakmässigt tar menyn avstamp i det klassiskt svenska men är inte blyg att låna influenser från hela världen, och grönsaker får gärna spela huvudrollen på tallriken. Det kommer även finnas tillfälliga rätter i begränsad upplaga, som på en mindre restaurang, för att kunna fånga upp små partier av råvaror och ge stammisarna nya matupplevelser flera gånger i veckan.

Emmas vision för Freyja handlar om att återskapa känslan av att äta hos sin farmor som barn. Menyn och matsalen ska dofta brynt smör och vara omhändertagande.

“Om vi kan få våra gäster att känna sig hemma och vilja komma tillbaka snart – då har vi lyckats”, säger Emma Shields.

Barerna drivs av Jimmy Dymott, som har startat och drivit flera prisbelönta barer i Stockholm och mest av allt är förknippad med klassikern Marie Laveau. I baren blandas nutid med nostalgi och drinkmenyn innehåller populärkulturella referenser och lokala Södermalmsblinkningar: Sommarkort med färska hallon, gin, socker på ängsyra, survatten, ett stänk saltvatten, Bulleribång med vodka, brynt smör, socker på äpple, äppelcidervinäger och krondillsolja och Bålgeting med gin, bananvatten och ett kryddsocker med ingefära.

"Här finns inga strikta mixologer som bestämmer vad som är en bra cocktail, bara generösa, goda drinkar utan krusiduller. Vi vet att ni vill ha groggar, så vi kommer ge er bra groggar, utan stora isbitar. Och shots!”, säger Jimmy Dymott, barchef.

Ellen Franzén, flerfaldig vinnare av sommelier-SM och senast chefsommelier på Gastrologik**, ansvarar för vinet på Freyja.

"Jag vill skapa en levande vinlista med djup och bredd. Oavsett om du föredrar det traditionella eller är naturvinsdrickare så vill jag ha något för dig på glas. Det kommer finnas vin från hela världen men jag har en extra kärlek för det som produceras i vår närhet.“

Namnet då? Freyja är den nordiska mytologins motsvarighet till grekiska Afrodite och romerska Venus, men framförallt ett namn som Emma tycker är fint.

Freyja har en matsal för runt 90 sittande matgäster och kommer att ha totalt fyra barer, varav två utomhus. Interiören är skapad av Gert Wingårdhs arkitekter och går i svala träslag, och vinrött.

I maj väntar premiär av takterrassen för cirka 400 bargäster som kommer att vara unik i sitt slag med sin stora öppna yta och vida utsikt över Djurgården, Gamla Stan, Riddarfjärden och Södermalm.

Freyja öppnar den 14 mars på Hornsgatan 18. Bokningen är öppen.

OM EMMA SHIELDS

Emma Shields är en prisbelönt kock som genom sin karriär arbetat på restauranger med en och två stjärnor i Guide Michelin. Hon har senaste tiden drivet eget bolag och kommer innan dess från Restaurang Flickan som köksmästare och har tidigare arbetat på flera tongivande Stockholmskrogar som Djuret, Oaxen krog, Restaurang Volt och Omakase Köttslöjd. Emmas gastronomiska kvaliteter har tagit henne till OS-guld i juniorkocklandslaget 2012, final av Årets kock 2015 och att bli utsedd till White Guide Rising Star 2018.