JANNI BERNDT DAHL ÄR DUBBAD TILL CHAMPAGNERIDDARE

JANNI BERNDT DAHL ÄR DUBBAD TILL CHAMPAGNERIDDARE

Tidigare idag offentliggjordes den spännande nyheten att l’Ordre des Coteaux de Champagne har utsett en ny kvinnlig Champagneriddare. Janni Berndt Dahl, Restaurangchef och Chefssommelier på Spesso, har nu blivit dubbad till riddare i den prestigefyllda champagneorden.

“Jag är otroligt hedrad och tacksam över att jag blivit utvald”, säger Janni Berndt Dahl.

Ordre des Coteaux de Champagne, med rötter i 1600-talets Frankrike, bestod ursprungligen av unga adelsmän från kung Ludvig XIV:s hov som var kända för sin kärlek till Champagne-backarna Ay, Avenay och Hautvillers. François Taittinger återupplivade ordern 1956 och gav den dess nuvarande namn. Idag förenar ordern nästan fyra tusen medlemmar globalt och är den enda organisationen som representerar hela Champagne-vinproduktionen. Ordern, som leds av en befälhavare och ett råd av dignitärer från Champagne-industrin, har nu välkomnat Janni Berndt Dahl. Nu tar hon plats i ordern med den svenska Champagnemästaren Richard Juhlin som dubbades år 1997 till riddare i Champagne.

“Min resa som sommelier startade i Champagne år 2010. Jag var ute på en fascinerande resa som började i Moseldalen och avslutades i Reims. Det var under resans gång när jag stod nere i en champagnekällare som jag bestämde mig för att arbeta med vin”, berättar Janni.

Janni arbetar på takrestaurangen Spesso som både Chefssommelier samt Restaurangchef, där hon har varit med sedan öppning 2020. Tidigare har Janni byggt upp en meritlista som sommelier på ett flertal välrenommerade restauranger. Janni sitter även som ordförande i den Svenska Sommelierföreningen. I föreningen har hon tagit betydande ansvar i utformningen samt utförandet av SM. Under Jannis karriär har hon även tävlat som sommelier.

Stort grattis Janni till den prestigefyllda titeln!