Sayan Isaksson öppnar nu Restaurang Nour

SAYAN ISAKSSON ÖPPNAR NY RESTAURANG

Nu står det klart att Sayan Isaksson slår upp dörrarna till en ny restaurang på bästa adressen i Townhouse Nosh and Chow. Restaurangen ska heta Nour och inriktning är nordisk samtida matlagning med influenser från Japan. Hållbarhet är som alltid en given del i Sayans restauranger. Nour öppnar upp redan i början på oktober.

På Norrlandsgatan 24 i Townhouse Nosh and Chow öppnar snart Sayan Isaksson sin nya restaurang Nour. Restaurangen kommer att ligga på våning tre i huset. Upplevelsen har sin utgångspunkt i nordisk samtida matlagning med influenser från framförallt Japan. Inspirationen kommer förutom Japan även från Thailand, Hong Kong samt mellanöstern som hämtas från resor som Sayan gjort. Råvarorna hämtas däremot från norden för att få till en mer hållbar matlagning.

”Att besöka Nour ska vara som att komma hem till någon på middag”, sägerSayan Isaksson.

Restaurangen kan klassas som alternativ fine dining och känslan ska vara fri, varm, öppen, generös och stilren. Nour ska uppfattas som prisvärt och inkluderande. Du väljer mellan en mindre och en större meny i restaurangen. Det kommer att vara en intim restaurang om 26 sittplatser och lokalen utgörs av flera rum på våningsplanet.

I ett av rummen hittar du loungen där du kan du titta in spontant eller spendera hela kvällen i den avslappnade miljön. Loungen erbjuder personlig barservice med bordsservering där du kan slå dig ned för ett glas vin, äta några smårätter från barmenyn eller dricka drinkar. Kom och smaka på vår chark eller sashimi med ett glas passande sake.

”På Nour kommer vi arbeta hårt för att vara generösa, personliga och varma”, sägerSayan Isaksson.

Nour betyder ljus på arabiska. Restaurangen är döpt efter Sayans sexåriga dotter. Han vill ha en personlig anknytning till restaurangens namn.

Sayan Isaksson, 46 år, är en OS-belönad kock och stjärnkrögare. Han har under sin karriär komponerat förrätten och huvudrätten till Nobelmiddagen, både 2015 och 2016. Han har drivit flera framgångsrika krogar i Stockholm, där två av dem uppnått Michelinstjärnor och varav en blivit utnämnd till nordens bästa restaurang av Whiteguide. Utöver detta har han även tillsammans med det svenska kocklandslaget vunnit två guldmedaljer. Senast startade Sayan upp restaurangen Isaan’ på Berns tillsammans med Stureplansgruppen.

Sayans tidigare restauranger
Grundade Esperanto 2005 – Guide Michelin 2007
Grundade Råkultur 2009
Grundade Shibumi 2014
Grundade Imouto 2015 – Guide Michelin 2017
Grundade Isaan’ 2020

Stureplansgruppen är Sveriges ledande företag inom besöksnäringen. Företaget grundades 1996 och har som ambition att alltid leverera gästupplevelser i världsklass. Flera av Sveriges mest hyllade enheter ingår i vår produktportfölj, som Bank Hotel, L’Avventura, Ekstedt, Spy Bar och Gamla Riksarkivet. Med en omsättning på 1,3 miljarder sek och verksamheter i Stockholm, Göteborg, Åre och Visby skapar vi unika upplevelser.