Strawberry Equities köper in sig i Stureplansgruppen

Petter Stordalens investeringsbolag Strawberry Equities köper 10 procent av Stureplansgruppen. Genom köpet blir han en av bolagets största ägare.

Petter Stordalen stärker genom köpet sin position inom besöks- och nöjesmarknaden och är förväntansfull till samarbetet:

”Stureplansgruppen är de främsta när de gäller att erbjuda nöjesupplevelser och mötesplatser för kvalitetsmedvetna gäster. Jag har länge haft lust att inleda ett samarbete med Vimal och vara en del av det företaget. Tillsammans blir vi en väldigt stark part i att utveckla attraktiva destinationer och upplevelser i Norden”, säger Petter Stordalen.

Efter affären med Strawberry Equities kontrollerar huvudägaren Vimal Kovac 60 procent av Stureplansgruppen.

”Stureplansgruppen räknar med en omsättning i år på 1,3 miljarder kronor. De kommande åren kommer vi att växa ytterligare, främst med boutiquehotell i premiumlägen. Med Petter Stordalens kunskap, nytänkande och entreprenörskap har vi ett utmärkt läge för fortsatt kraftfull expansion”, säger Stureplansgruppens VD Vimal Kovac.

”Dessutom ska den här resan tillsammans bli väldig rolig”, avslutar Vimal Kovac.

Transaktionen genomfördes den 15 juni.

Om Strawberry Equities
Strawberry Equities är ett privat investeringsbolag helägt av Strawberry Group. Investeringsportföljen består av onoterade bolag inom olika branscher med tonvikt på företag inom besöksnäringen. Vid utgången av 2017 utgjorde portföljen ett innehav motsvarande 1,3 miljarder NOK.

Om Stureplansgruppen
Stureplansgruppen är Sveriges främsta företag inom besöksnäringen och erbjuder förstklassiga mötesplatser för den kvalitetsmedvetna gästen. Företaget är Sveriges största nöjeskoncern och bedriver verksamhet inom restaurang-, nöjes-, kongress-, contract catering-, hotell- och upplevelseindustrin i Stockholm, Göteborg, Visby och Åre. I dagsläget driver företaget närmare 40 enheter däribland Berns och Stockholm City Conference Center.

PRESS
Presskontakt Strawberry Equities:
Kenneth Hultgren
kenneth.hultgren@choice.se

Presskontakt Stureplansgruppen:
Frida M Thornberg
frida@indycollective.se

Stureplansgruppen är ett av Sveriges största företag inom besöksnäringen och bedriver verksamhet inom restaurang-, kongress-, contract catering-, hotell- och upplevelseindustrin i Stockholm, Göteborg, Visby och Åre. Företaget erbjuder unika helhetslösningar där affärsidén bygger på att skapa serviceinriktade mötesplatser och leverera förstklassiga nöjesupplevelser, genom att ha goda insikter i gästernas livsstils- och nöjesbehov.