Från industri till kreativitet - hotellet som berättar Tamperes historia

Från industri till kreativitet - hotellet som berättar Tamperes historia

Tampere, en av Finlands största städer, levde länge på sin industri, men på senare år har staden funnit ny kraft genom att anamma sin kreativitet istället för maskiner. Ett unikt nytt hotell med rötterna i historien berättar om stadens resa in i framtiden.

Torni Tampere Hotel reser sig ur de gamla tågstallarna som en symbol för pånyttfödelse. Hotellet är baserat på ett koncept av Stylt Trampoli, den svenska designbyrån som ofta och gärna gör projekt som sticker ut från mängden. De hittade sin inspiration i Tamperes historia.

“Tamperes berättelse handlar om uppgång och fall - och uppgång,” säger Stylts grundare och kreativa chef Erik Nissen Johansen. “Många, många platser runt om i världen står inför samma post-industriella utmaning som Tampere gjorde, och det är väldigt spännande att utforska hur ett hotell kan vara med och forma en stads framtid genom att berätta om dess arv."

Inspirerad grafik
Den lokala kopplingen syns överallt i hotellet, inte minst i de starka grafiska mönstren som pryder mattor och väggar i rum, korridorer och konferenslokaler. Kasra Alikhani, konstnär och designer på Stylt, har skapat motiven med inspiration från både historien och den omkringliggande naturen.

Kreativa krafter

Lokala kreativa krafter har också varit med och satt sin prägel på hotellet. Restaurangen, till exempel, hyllar en lokal musikgenre kallad “Manserock” (efter stadens smeknamn “Finlands Manchester”, en hänvisning till stadens textilindustri). Gitarrer tillhörande medlemmar i de mest älskade Manserock-banden hänger på väggarna, och menyerna är gjorda av klassiska skivomslag.

Baren på hotellets tak är allt annat än snobbig - den är designad för att vara lika välkomnande som en kvarterskrog, lika tillgänglig som en stadspark, och lika tjusig som en sky bar i vilken som helst av världens metropoler.

Kultur på rummet
Målet var ett hotell där alla skulle känna sig välkomna, och ett resultat är att hela 17e våningen är en stor kreativ lounge, där vemsomhelst - infödd eller besökare - kan komma och hitta en inspirerande arbetsplats. Det finns ett bibliotek tillägnat Tamperes litterära arv, där hotellets gäster kan låna böcker, och hotellet hyser även nordens största kommersiella konstgalleri, med över 300 verk av 22 lokala artister. Inträdet är självklart gratis.

“Ägarna ville ha ett hotell med lokal förankring och en äkta koppling till de kreativa krafter som ligger bakom stadens pånyttfödelse,” säger Erik Nissen Johansen. “Resultatet är en hotellupplevelse som inte kan fås någon annanstans än just här i Tampere."