Stylt satsar internationellt med ny delägare

Stylt satsar internationellt med ny delägare

Stadigt växande efterfrågan bland internationella uppdragsgivare, ny delägare och rekrytering av ny VD. Det händer mycket hos koncept- och designbyrån Stylt Trampoli i Göteborg under hösten.

Sedan början av 1990-talet har Stylt Trampoli uppmärksammats för sina framgångsrika och prisbelönade hotell- och restaurangprojekt, med en växande del utomlands. För närvarande arbetar företaget med ett 20-tal projekt utanför Sverige - ett tydligt resultat av den fortsätta internationella satsningen.

”Numera tävlar vi med några av de mest namnkunniga designbyråerna i världen”, säger Stylts grundare och kreative chef Erik Nissen Johansen.

För att kunna ta upp konkurrensen på allvar behövde företaget stärkas finansiellt och utveckla sin organisation. Därför har Göteborgsbaserade Lay Line Partners AB gått in som ny delägare i Stylt från augusti 2015. Lay Line Partners ägs av entreprenörerna Olle Langenius och Örjan Serner som är medgrundare och ägare till ett 20-tal företag, varav ett flertal är tjänsteproducerande bolag inom media och kommunikation. Lay Line kommer att tillföra rörelse- och utvecklingskapital såväl som kunskap som gynnar Stylts utveckling.

”Vi har haft kontakt med Stylt under flera år”, säger Olle Langenius.
Stylts erbjudande med storytelling, design och arkitektur är oerhört attraktivt. Tillsammans ska vi göra Stylt ännu mer framgångsrika på en större marknad.”

Erik Nissen Johansen är mer än nöjd med Stylts nya delägare.
”Lay Lines erfarenhet av internationella affärer i kombination med Stylts kreativitet ger förutsättningar att fortsätta skapa fantastiska upplevelser jorden runt. I Lay Line har vi nu en partner som både satsar kapital och kan bistå med kunskap på områden som kompletterar och stärker vår organisation.”

I samband med satsningen kommer dessutom rekrytering av en ny VD att påbörjas, då Stylts nuvarande VD Lars Magnusson slutar efter tio år.
Han fortsätter dock att bistå företaget med sina erfarenheter på konsultbasis.

”Under mina år på Stylt har företaget vuxit rejält och uppdragen utvecklats enormt”, säger Lars Magnusson. ”Det har varit en fantastisk resa och det känns som ett bra tillfälle att lämna över VD-skapet till en ny kraft.”