Gå direkt till innehåll
Svensk krog- och hotelldesign tävlar mot världseliten - Swedish hospitality design competes globally

Pressmeddelande -

Anrika Stora Hotellet i Umeå från 1895 är nominerat i World Boutique Hotel Awards som belönar design och koncept i kombination med hög kvalitet på service, lokaler och inredning, mat, dryck och personalkontakt. Varje nominerat hotell besöks och utvärderas personligen av en internationellt renommerad expert.

Stora Hotellets restaurang Gotthards Krog har som enda svenska bidrag shortlistats i European Hotel Design Awards, en av världens främsta tävlingar för hotell- och restaurangdesign. I år är konkurrensen extra hård med bidrag som bl. a. boutique-hotellgurun Kit Kemps Ham Yard Hotel; hotell-legenden Ian Schragers senaste projekt The London EDITION och ultratrendiga 25hours Hotel Bikini i Berlin.

Cuckoo's Nest i Radisson Blu Riverside på Lindholmen i Göteborg, är nominerad till Bästa Hotellbar i European Hospitality Awards. Den egensinniga baren som inspirerats av genier och tvärtemot-tänkare Lindholmen Science Park, har redan kammat hem en av Stylts två tidigare vinster i EHDA.

"Det är fantastiskt att få vara med och tävla på den här nivån,” säger Stylts grundare och kreativa ledare Erik Nissen Johansen. “Vi konkurrerar med några av världens absolut bästa och mest innovativa hotell och krogar, och är enormt stolta över att våra projekt platsar bland dem."

_____

Three Swedish contributions are up for some of the hospitality industry's most prestigious awards this autumn. Stora Hotellet in Umeå, and its restaurant Gotthards Krog, along with the Gothenburg hotel bar Cuckoo's Nest, are all nominated. Stylt Trampoli, experience designers with 25 years' experience and an iconoclastic reputation, are behind the design of all three.

The storied Stora Hotellet in Umeå ("Grand Hotel Umeå") from 1895 is nominated for the World Boutique Hotel Awards, a competition that rewards not just good design but also excellent service, food, drink, and a personal touch. All nominated hotels are evaluated in person by an internationally renowned expert.

The restaurant of Stora Hotellet, Gotthards Krog ("Gotthard's Restaurant") is the only Swedish contribution to be shortlisted in the European Hotel Design Awards this year.  This year the competition is especially tough, with entries from boutique hotel guru Kit Kemp (Ham Yard Hotel in London), the legendary Ian Schrager's latest project The London EDITION, and the uber-trendy 25hours Hotel Bikini in Berlin.

"It's amazing, getting to compete on this level," says Stylt founder and creative director Erik Nissen Johansen. "We are up against some of the most innovative and fantastic restaurants and hotels in the world, and we are incredibly proud to be counted among them."