Minalyze visar upp det senaste - snabbare och bättre skanning av borrkärnor

Den 21 februari öppnade Minalyze dörrarna för besökare och visade den senaste utvecklingen
inom borrkärneskanning - olika analysinstrument för skanning av borrkärnor i borrkärnslådor. Intresserade besökare från bl.a. Bergab, Tyréns, Geosigma och SP fick ta del av de nya möjligheter som erbjuds för att snabbt utreda vad som döljer sig under ytan.

Minalyzer SCS är ett instrument som skannar borrkärnor med avseende på kemiskt innehåll och Minalyzer 3D används för profilering av borrkärnor i borrkärnslådor och ger information om sprickfrekvens, RQD, längd etc. Och sist men inte minst Minalogger, mjukvaran där all information loggas och som ger geologen möjlighet att kartera borrkärnor virtuellt.

Annelie Blomdahl är VD på Minalyze AB och gläds både över framgångarna i utvecklingsfasen och över den stora uppslutningen vid dagens event.

-  Jag är mycket stolt över den utveckling som sker på Minalyze och det känns alltid särskilt kul att visa upp den för externa personer i branschen. Att dessutom få positiv respons på att det vi gör är intressant är en extra krydda.

Mikael Arthursson, utvecklingschef på Minalyze AB demonstrerade de olika systemen och företagets geolog Axel Sjöqvist fanns på plats för att svara på de nyfikna besökarnas frågor.

Göteborgsbaserade Minalyze AB startade 2009 som ett utvecklingsprojekt på Chalmers Entreprenörsskola, baserat på en frågeställning från Styrud Arctic AB. Instrumenten som Minalyze utvecklar har potential att revolutionera prospekteringen efter mineraler och metaller. Stora mängder borrprover kan analyseras i direkt anslutning till borrplatsen, vilket skapar förutsättningar för gruv- och prospekteringsföretag
att optimera användandet av resurser.

För mer information kontakta:
Annelie Blomdahl 0702- 41 69 19
annelie.blomdahl@minalyze.com