Ny överföringsledning i Varberg – storprojekt i ny samarbetsform

Styrud Ingenjörsfirma AB har fått i uppdrag av Varberg Vatten AB att förlägga en ca 16 km lång tryckavloppsledning för överföring av spillvatten utmed kuststräckan mellan Lahall, Bua och Getteröverket i Varbergs kommun. Därtill kommer förberedelser för kommande anslutningar och även ett antal pumpstationer. Med den nya överföringsledningen på plats, kommer Bua reningsverk att läggas ner och antalet bräddningar från kustnära pumpstationer minimeras.

Projektet är upphandlat som en totalentreprenad med s.k. partnering, vilket innebär utökad samverkan mellan kund och entreprenör. Denna projektform bygger på nära samarbete och förbättrad kommunikation, vilket ger en ökad förståelse för varandras interna processer och större möjlighet att gemensamt arbeta med förbättringar under arbetets gång.

Sträckningen går genom flera känsliga miljöer som naturreservat, under Himleån och Viskan, samt genom arkeologiskt intressant kulturmiljö. Detta ställer höga krav på projekteringen och stor vikt kommer läggas på att hitta lösningar som minimerar störningar på mark och omgivning, men också tredje man. Här kommer metoderna för schaktfritt ledningsbygge väl till pass.

En arkeologisk utredning genomförs under våren och till hösten är det byggstart för överföringsledningen som ska vara klar att tas i drift under sommaren 2017.