Botkyrkason gör dans om individen och kollektivet

Att arbeta kollektivt kan vara ett rent helvete, eller fullkomligt underbart. I MeYouI gestaltar två dansare den inre känslomässiga konflikt som kan uppstå när man arbetar i ett kollektiv. Botkyrkasonen Edin Jusuframic debuterar med ett verk baserat på hans egna inre konflikter under tio års tid som del av ett kollektiv.

Edin Jusuframic föddes och växte upp på Albyberget i Alby, Botkyrka. När han först mötte dansen i grundskolan så kändes det direkt rätt och via kontakten med dansläraren Cesar Fulgencio, som idag jobbar på Subtopia, så tog Edin sedan ett litet steg vidare mot dansstudier och proffslivet. Där har bland annat dansat för artister som Danny Saucedo, Ola Salo, Zara Larsson, Molly Sandén, Miss Li och Darin, men också i tv-produktioner som Melodifestivalen, Sommarkrysset, Allsång på Skansen, Eurovision Song Contest, Gökboet, Våroffer, Nötknäpparen och West Side Story. Nu debuterar han som koreograf med duetten MeYouI.

MeYouIär en djupdykning i kollektivismens fram- och baksidor, och hur demokratiska beslut kan påverka konstnärliga resultat såväl positivt som negativt, berättar Edin Jusuframic. I drygt tio år har han arbetat i ett kollektiv där beslutstagandet skett enlighet en demokratisk process gällande allt från idéer och skapande till valet av repetitionstider och scenkläder.

— Detta har inneburit att jag konstant eftersträvat att prestera på topp och arbeta i enlighet med vad som utgör det bästa för kollektivet, även fast jag har varit av annan mening i flera av besluten. Detta har resulterat i att jag medvetet åsidosatt mig själv och det jag vill. Vilket föranlett starka känslor där jag ifrågasätter mig själv, min konstnärlighet samt en inre konflikt om huruvida jag ska kompromissa för andras skull eller om jag ska göra det jag vill på egen hand utan kompromisser, säger Edin Jusuframic.

Som små börjar vi alla som ett ego för att sedan gradvis fostras i skolan till att ge vika för kollektivet, menar Jusuframic. Ju mer kollektivet blir centralt desto mer syns också dess baksidor som uteslutning och mobbing. Efter detta reagerar individen utefter om den vet vad den vill. Är du uppstyrd och vet vad du vill så söker du karriär, vet du inte det så söker du erfarenheter.

—Men bägge delar leder slutligen till ett uppror. Är du uppstyrd kommer du sen söka kaos och har du kaos så kommer du söka struktur. Uppvaknandet och återkomsten till egot kommer sedan i trettioårsåldern när normerna blir mindre viktiga och egot återigen blir centralt för ens välmående tillsammans med den erfarenhet man samlat på vägen, säger Edin Jusuframic

I MeYouI letar sig Edin Jusuframic efter svar. Personliga erfarenheter kompletteras med ett teoretiskt arbete om kollektiv och demokrati.

Musik till verket är skapad av Mario Perez Amigo. Ljussättningen skapas av Lumination AB och några av dans-Sveriges bästa ljussättare.

Speldatum: 24-28 april kl. 19:00.

Scen: Hangaren, Albyvägen 38.

Om Edin Jusuframic

Dansare och koreograf, född 1986. Edin har arbetat med professionellt med dans i tolv år och bland annat koreograferat och dansat bakom flera av Sveriges framstående artister i diverse sammanhang: Danny Saucedo, Ola Salo, Zara Larsson, Molly Sandén, Miss Li, Darin m.fl. Edin har även medverkat som dansare i ett stort antal dansföreställningar samt TV-produktioner; Gökboet, Våroffer, Nötknäpparen, West Side Story, Melodifestivalen, Sommarkrysset, Allsång på Skansen, Eurovision Song Contest m.m.

2008 blev Edin Jusuframic en av medlemmarna och grundarna för danskompaniet Complete Dance Crew som haft stora framgångar både nationellt och internationellt med verken SIRI, Lost In Complete och Spezialisterna.

För mer om Edin Jusuframics arbete som dansare och koreograf, se hemsidan www.edinj.se