​Cirkusfestival på 23 scener i 11 kommuner

Idag släpps programmet till CirkusMania, Stockholmsregionens nya cirkusfestival, som på ett år har vuxit till tre gånger sin ursprungliga storlek. Under tio dagar i februari 2020 erbjuds 56 tillfällen att uppleva cirkus på 23 scener i 11 kommuner. Sammanlagt presenteras 28 olika föreställningar, de flesta av dem med artister som har vuxit ur Stockholms internationellt kända cirkusmylla.

Det är i flera avseenden stor bredd på andra upplagan av CirkusMania. Spelplatserna sträcker sig från Qulturum Sländan i Nykvarn till Vallentuna teater, via till exempel Haninge kulturhus, Bagarmossens Folkets hus, Danscentrum, Kulturhuset i Kungsängen och många fler. Föreställningarna riktar sig till såväl barn som unga och vuxna. På Subtopia i Alby ges Mad in Finland, en humoristisk och kärleksfull drift med en bastubadande sportfåne, och på Fylkingen ger Dansistan/Cirkusistan bl.a Origo – en cirkusupplevelse för bebisar. På Under Bron blir det dadaistisk cirkusnattklubb, Södra teatern erbjuder vuxenföreställningar och ett vattenhål i baren Groggen, och på tre scener runtom i länet spelas Cirkus Cirkörs Bloom. Utöver det publika programmet ges 10 skolföreställningar för olika åldersgrupper.

— Under festivalveckan får publiken på sina egna små och stora lokala scener möta såväl etablerade som helt nykläckta kompanier, säger Kiki Muukkonen, konstnärlig programchef på Subtopia och CirkusManias festivalchef. Cirkusen av idag tar sig många olika uttryck, det är en mångfaldig och bubblande konstform som har något för alla, vilket vi hoppas att publiken ska upptäcka och förundras över.

Botkyrkas satsningar på cirkusen har gjort Stockholmsregionen internationellt känd som ett av världens mest spännande cirkusnav och DOCH/Stockholms konstnärliga högskola utgör idag en central plats för att driva den konstnärliga utvecklingen framåt. De flesta medverkande artisterna i CirkusMania har utvecklats här. Vissa gick utbildningen Cirkuspiloterna redan på 90-talet, många andra kommer från kandidat- och masterprogrammen. John-Paul Zaccarini, som presenterar sig som en queer hip hop-clown i The MixRace MixTape mitt i festivalveckan, var den första att doktorera i cirkus. Högskolan medverkar i festivalen med studenterna från masterprogrammet, som bjuder in till en hel dag av presentationer under rubriken Circling the Matter.

— Stockholms cirkussfär har utvecklats i raketfart de senaste decennierna. Hundratals cirkuskonstnärer har sedan millennieskiftet vuxit ur Botkyrkas och Stockholms interkulturella cirkusmylla, för att sedan blomma ut och möta publiken – ofta utomlands. Kulturrådet efterlyste nyligen i en kartläggning av den samtida cirkusen förutsättningar för den svenska cirkusen att nå en ny och större publik i Sverige. Vi vill i denna gemensamma kraftsamling visa hemmapubliken vilken spännande och varierad cirkus som finns här, säger Kiki Muukkonen.

CirkusMania äger rum 7–16 februari 2020. Förutom föreställningar finns också film, kurs i clownteknik, klubb och utställning med i programmet. Initiativtagare till festivalen är Subtopia.

Program och information: www.cirkusmania.se

Presskontakt: