En rolig och kärleksfull cirkushyllning till Finland

Det hela började med att sju finska kvinnor som turnérar över hela världen som cirkusartister, fick hemlängtan. Då skapade de Mad in Finland, en rolig och kärleksfull drift med den vedhuggande, bastubadande sportfånen med nokian mot örat. En lek med hemlandets klichéer som blandar cirkus, satir och musik. Resultatet är galet, roligt och vackert!

När en föreställning som heter Mad in Finland öppnar med en bastu-scen skapar det direkt en bekant bild av Finland och finnarna. Efter det följer scener med skidåkning, den galna hejaklacken vid ishockeyn och OS, ett dansgolv med finsk tango, och livet i den karga vintern som skapat det kända finska sinnelaget sisu. Collectif Mad bjuder in till skratt med vackra scener från deras älskade Suomi.

Mad in Finland varvar humor med cirkuskonster på hög nivå. Kompaniet är inte heller rädda för att dra med åskådaren i showen när de kör hejaklack mitt i publiken eller bjuder upp till tango.

Missa inte att intervjua det härliga teamet bakom denna galna, roliga kärleksvisa om vårt älskade grannland!

“Circus lovers can be reassured, of an outstanding level artistically… a performance full of humour, love, energy and overflowing satirical spirit.”
Les Trois Coups

“Outlandish Mad in Finland proves how superbly eccentric Finnish artists can be… the show ends up in a sauna as is appropriate.”
Télérama

“The feminine septuor choir throbs as one heart, jubilant, incandescent, airborne whilst defying the laws of gravity, perspiring profusely with the joy of acting together.”
Stradda

Boka intervju med kompaniet

Alex Rodallec, Pressansvarig Subtopia
Tel: 073 – 960 70 23

Elin Borrie, Marknadschef Subtopia
Tel: 08 – 599 07 540

Pressbilder samt trailer finns länkat

När och var?

Lör 15/2 kl. 16:00
Sön 16/2 kl. 16:00

Subtopias scen Hangaren ligger cirka 20 min promenad från Alby t-bana.
Adress: Albyvägen 38.
Parkering finns bredvid Hangaren.

Skapare och artister

Elice Abonce Muhonen or Milla Lahtinen (svingtrapets, bas, trummor och sång)
Mirja Jauhiainen (trapets, kontrabas, bas och sång)
Sanna Kopra (trapets, ljudeffekter och sång) eller Jenni Kallo (clown och sång)
Stina Kopra (akrobatik balansbräda, trummor och sång) eller Nelli Kujansivu (fotjonglering och sång)
Heini Koskinen eller Viivi Roiha eller Karita Tikka (tyg, vertikalt rep, violin och sång)
Sanja Kosonen eller Ulla Tikka (lina, gitarr och sång)
Lotta Paavilainen (akrobatik, balansbräda, trummor, flöjt och sång) eller Teija Sotikoff (sång och livemusik)

Mad in Finland är producerat av Collectif Mad och det franska kompaniet Galapiat Cirque. Föreställningen är en del av Stockholms nya cirkusfestival CirkusMania.