Europa på balansbrädan när hyllat danskt kompani gästar cirkusfestivalen Cirkusmania

Hyllade danska kompaniet DON GNU besöker cirkusfestivalen Cirkusmania i Stockholm i februari. Europa är i obalans och förändring. Med verket Human in Balance sätter Don Gnu åter mänskliga möten i fokus i ett Europa alltmer centrerat kring stater och deras politik. Drama möter humor och sång möter dans och cirkus i akrobatisk dansteater med en stor balansbräda som scen.

Genom balansbrädan får universella problem form, där makt och samarbete omedelbart blir teman. Balans eller obalans, jämlikhet eller ojämlikhet kommer till liv genom aktörernas och dansarnas rörelser över en scen som reagerar på deras inbördes förhållanden.

Don Gnu är ett av Danmarks mest turnerande kompanier. De arbetar i skärpunkten mellan dans, cirkus och fysisk teater. De presenterar runt 100 föreställningar om året, både nationellt och internationellt. Föreställningar som är skapade för en bred publik och präglas av humor, välarbetade karaktärer och levande musik.

Human in Balance utvecklades inom ramen för Europeiska kulturhuvudstaden Aarhus och nominerades till det prestigefyllda Reumertpriset 2017. Föreställningen utvecklades i öppna repetitioner på ett torg i Pafos på Cypern där publiken bjöds in att bidra med tankar och förslag.

Medverkande:

Artister på scen / koreografi:Petras Lisauskas, Frederik Pors Jakobsen, Evi Karsera, Alexia Nicolaou.

Regi / koreografi: Jannik Elkær

Medregi / medproducenter: Kristoffer Louis, Andrup Pedersen

Föreställningen är en del av CirkusMania, Stockholms nya cirkusfestival som äger rum 11-16 februari 2019 på scener runtom i Stockholmsregionen. Information och fullständigt program finns på www.cirkusmania.se

Med stöd av European Capital of Culture Aarhus 2017, Pafos 2017, Aarhus stad, Statens Kunstfond (Danmark), Augustinus Fonden och Bora Bora.

När och var:

Tisdag 12.2 / kl. 19.00

Hangaren Subtopia

Albyvägen 38, Norsborg (Alby station)

200:- / Rek. från 12 år