Stödkonserten ”Våga Fråga” anordnas i Blomstermåla till förmån för Suicide Zero

Stödkonserten ”Våga Fråga” anordnas i Blomstermåla till förmån för Suicide Zero

Den 14 september arrangeras välgörenhetskonserten ”Våga Fråga” på Folkets Hus i Blomstermåla. Allt överskott går till Suicide Zero, som aktivt arbetar med att förebygga självmord. Musiken under kvällen står Ingegerd Wessel med Bästa Bandet, Marlene Oak, Janice och Viktor Olsson för.

Varje år tar ungefär 1 500 människor sina liv. Det är fyra om dagen. Genom att identifiera samhällsbrister och sprida kunskap kring suicidprevention kan vi rädda fler liv. Därför anordnar Maria Pedersen och Fredrik Kling en stödkonsert till förmån för Suicide Zero i Blomstermåla den 14 september. Båda arrangörerna är stipendiater av Folkhälsorådets pris i Mönsterås kommun och har personliga erfarenheter av psykisk ohälsa och självmord.

– Min son Fredrik tog sitt liv 2013 när han bara var 22 år. Och om det kan komma något bra ur något som gör så jävla ont så kan det här till och med bli riktigt bra, säger Maria Pedersen.

Under kvällen uppträder Ingegerd Wessel med Bästa Bandet, Marlene Oak, Janice och Viktor Olsson. Janice är ambassadör för Suicide Zero sedan februari i år. Hennes pappa tog sitt liv 2011. Att prata om psykisk ohälsa och bryta tabun kring självmord är viktigt för Janice.

Sedan våren 2014 har Maria Pedersen varit aktiv volontär för Suicide Zero i Kalmar län. Under flera år har hon arrangerat ljusmanifestationer i sin hemkommun Mönsterås på suicidpreventiva dagen den 10 september.

– Tack vare den ideella kraften hos våra volontärer kan vi synas och höras runt om i landet. Vi har ungefär 200 volontärer på cirka 100 orter runt om i Sverige. Våra volontärer är väldigt viktiga för oss och engagerar sig efter sin förmåga. Alla är lika viktiga, säger Gunilla Streijffert-Lundberg, volontärssamordnare.

För mer information vänligen kontakta:

Stina Thimrén

Mail: stina@suicidezero.se

Mer om stödkonserten: https://www.facebook.com/events/430541247694660/

Regioner

Suicide Zero är en ideell organisation som sedan 2013 arbetar för att radikalt minska självmorden. Varje år tar ungefär 1 500 människor sina liv. Det är fyra om dagen. I statistiken döljer sig föräldrar, syskon, barn, grannar, kollegor och vänner. Varje år får tiotusentals människor beskedet att någon de känner har tagit sitt liv.

Det finns mycket tabu, okunskap, rädsla och stigma kring självmord och psykisk ohälsa. Suicide Zero gör allt för att lyfta frågan, identifiera samhällsbrister och sprida kunskap. Genom att synliggöra självmord och jobba förebyggande kan vi bryta tabun och rädda liv. Självmord upphör inte för att vi blundar och tiger.

Läs mer: suicidezero.se