Sun Off satsar på syskonen Andreas och Jessica Bäckman.

Sun Off satsar på syskonen Andreas och Jessica Bäckman.

Andreas och Jessica Bäckman är syskonen från Boden som trots sin unga ålder nått stora framgångar inom Gokart, Rallycross och Racing. Syskonens karriär började i Karting, där båda har samlat på sig flera SM-guld och de har även presterat bra i EM och VM. 2018 tog syskonen steget upp i racing och de har därefter tävlat i STCC, TCR, UK TCR Germany samt TCR Europe där Andreas har tagit flera vinster, medan Jessica har tagit pallplats i fyra TCR-mästerskap. I år är det dags för båda syskonen att skriva historia genom att ta klivet till WTCR – FIA World Touring Car Cup. I samma veva inleder de ett nytt sponsorsamarbete med Sveriges ledande markisleverantör Sun Off.

Första syskonen som tävlar i WTCR.
Racingsyskonen Andreas och Jessica Bäckman inledde sina respektive racingkarriären blott 9 och 7 år gamla. Nu kommer de att skriva historia genom att vara de första syskonen någonsin att tävla i WTCR för Svenska Bilsportsförbundets landslag. Det tycker Andreas känns både stort och utmanande. – Jag ser enormt mycket fram emot att få ta nästa steg i min racingkarriär och få utvecklas ännu mer som förare. Att ta steget upp till WTCR har varit ett stort mål under en lång tid och jag känner mig mer redo än någonsin att ta detta steg tillsammans med vårt team Target Competition. Det kommer att bli tufft då många av förarna har många års erfarenheter och även flera världsmästare står på startlinjen, men jag ser fram emot utmaningen, säger Andreas Bäckman.

Första kvinnan i serien.
Jessica kommer att bli den första kvinnan genom tiderna att tävla i WTCR. Nu hoppas hon på att fler kvinnor ställer upp i serien och dessutom tävlar om titeln FIA Female Drivers Title som introducerats för första gången i år. – Ett av mina största mål i karriären har varit att ta mig till TCR:s allra topp och att jag nu kan meddela att jag har nått målet känns overkligt. Att jag dessutom är den första kvinnan någonsin är något jag alltid drömt om och jag hoppas att jag kan inspirera fler kvinnor att både börja och fortsätta med motorsport. Jag ska ge allt jag kan och jag längtar efter säsongstarten, säger Jessica Bäckman.

Sun Offs satsning på syskonen Bäckman.
Sun Off, som tillverkar och säljer markiser och solskyddsprodukter, har valt att gå in som samarbetspartner till syskonen. Något som motiveras av syskonens unika prestationer i kombination med deras driv, passion och förmåga att samarbeta. I samarbetet kommer Sun Off att stötta syskonen såväl på banan som utanför. – Att kunna stötta Andreas och Jessica i sin resa framåt och uppåt inom den sport de brinner för ser vi på Sun Off som ett inspirerande sätt att bidra till att föra ut Sverige i världen även inom motorsport. Med deras bakgrund som fokuserade, professionella och drivna personer ser vi stora likheter med vad vi själva står för inom Sun Off. Att de är syskon ger projektet ett ännu mer intressant perspektiv, och att Jessica bryter ny mark i ett mansdominerat område ger oss än mer anledning att stötta dem i deras gemensamma resa mot framgång. Kan vi hjälpa till att få upp ögonen bland både pojkar och speciellt flickor för motorsport ser vi detta som en god investering. Vi kommer kunna följa syskonens framfart och stötta dem genom hela serien mot en fantastisk framtid, säger Niklas Olausson, Affärsutvecklare på Sun Off.

WTCR-KALENDER 2021:

3 juni - 5 jun – Nürburgring Nordschleife, Tyskland

26 juni- 27 juni – Vila Real, Portugal

10 juli - 11 juli – Motorland Aragón, Spanien

31 juli - 1 augusti – Adria, Italien

21 augusti - 22 augusti – Hungaroring, Ungern

16 oktober - 17 oktober – Inte Speedium, Sydkorea

6 november - 7 november – Ningbo, Kina

19 november - 21 november – Circuito Da Guia, Macau

Sun Off är Sveriges ledande butikskedja inom solskydd med mer än fyrtio års erfarenhet av solavskärmning. Vi erbjuder alla typer av solavskärmning, från fönster- och terrassmarkiser till plissé- och lamellgardiner. Vi arbetar både med offentliga miljöer och privata hem. Du hittar oss från Boden i norr till Helsingborg i söder. Varje Sun Off-butik är fristående och drivs av den lokala ägaren.

Elin Nork

Presskontakt Sortiment och konceptansvarig PR & Kommunikation

Välkommen till Sun Off AB!

Sun Off AB
Gyljerydsvägen 2