Betalnings- och driftoperatör för elbilsladdning i Sundsvall nu klar

Sundsvall Elnät har nu skrivit avtal med CLEVER Sverige om drift, underhåll, service och administration av bolagets publika laddstationer för elbilsladdning. Det här innebär att elbilsförare senast i slutet av juni kommer att betala för att ladda sin elbil på Sundsvallsområdets publika laddstationer och göra det med hjälp av ett laddkort från CLEVER.

Arbetet med att integrera Sundsvall Elnäts publika laddstationer i Sundsvall, Stöde, Matfors, Kvissleby, Alnö, Kovland, Indal, Liden och Sundsbruk i CLEVERs landsomfattande laddnätverk är redan påbörjat. Laddarna kommer att kopplas till CLEVERs nätverk och system, vilket innebär att bolaget sköter drift och underhåll på laddstationerna samt ansvarar för slutkundskontakten vid betalning, kundservice etc.

– Att Sundsvall Elnäts laddinfrastruktur får en operatör nu är avgörande för att säkra framtiden för laddinfrastrukturen i regionen. Vi är glada att det är just CLEVER som får uppdraget, särskilt då bolaget är landsomfattande vilket innebär att elbilsförare kan ta sig från södra till norra Sverige med ett enda kort och en enda betallösning. Vi tror också att fler kan associera till CLEVERs betalsystem som grundar sig på kWh precis som elräkningarna därhemma gör, säger Daniel Petrovic, projektledare för laddinfrastrukturen vid Sundsvall Elnät.

Laddkortet beställs direkt hos CLEVER och säljs även hos lokala återförsäljare. Laddkort finns också att köpa på alla Statoil och Preem i landet som har en CLEVER laddstation. CLEVERs kundservice är dessutom tillgänglig dygnet runt och hjälper de som inte redan är CLEVER-kunder att komma igång med laddningen.

– CLEVERs roll som laddoperatör är central för att fler ska våga byta till elbil. Det är viktigt med ett tillförlitligt laddnätverk som skapar trygghet för elbilisterna. Att laddarna i Sundsvall och omnejd nu ingår i CLEVERs landsomfattande nätverk gör det enklare för elbilsägare i regionen att köra längre med sin elbil. Vi ska göra det lätt att köra elbil. Det säger Fredrik Nordin, vd vid CLEVER Sverige.

Laddstationernas utseende blir en kombination av den nuvarande gröna färgen och CLEVERs profilering. På CLEVERs smartphone app kan man se alla laddstationer i CLEVERs laddnätverk. Här kan man också se om stationen är ledig och vilka kontakter som erbjuds. Om en laddare är tillfälligt ur funktion syns även denna information i appen.

Mer information:

Daniel Petrovic, projektledare laddinfrastrukturen Sundsvall Elnät, tel. 070-104 07 59.
Fredrik Nordin, vd, CLEVER Sverige, tel. 070-00 33 901
Nathalie Kinell, marknadschef, CLEVER Sverige, tel. 070-00 33 911

CLEVER är Skandinaviens ledande laddoperatör och gör det lätt för företag, privatpersoner och kommunala aktörer, att köra elbil genom att erbjuda olika typer av laddlösningar. CLEVER Sverige AB har sitt säte i Helsingborg och ägs av Öresundskraft AB och Jämtkraft AB. CLEVERs avsikt är att etablera en ledande position på den växande, svenska marknaden för elbilsladdning och bygger Sveriges största publika laddnätverk.

• sundsvall elnät

• Sundsvall

Sundsvall Elnät Det är vi som ser till att det fungerar och lyser hos dig
Det har vi gjort i mer än 100 år och har idag drygt 27 000 privatkunder och drygt 700 företags- och industrikunder i Sundsvall med omnejd. Här har vi till uppgift att bygga, drifta och förvalta elnätet. Det är vi ensam om att göra eftersom att vi är elnätsägare.

Det är viktigt att skilja på elnät och elhandel. Vi på Sundsvall Elnät har ingenting med elhandel att göra. Vi står för själva transporten av elenergi hem till dig. Bor du i centrala Sundsvall med omnejd eller på Alnö har du därför kontakt med oss. Det förtroendet vill vi förvalta väl.

Vi gör alltid vårt yttersta för att du ska ha så få och korta avbrott som möjligt. Med ditt bästa för ögonen kombinerar vi hög kvalitet på vårt elnät till ett så lågt pris som möjligt, på ett miljömedvetet sätt.

Göran Sörell

Presskontakt VD Sundsvall Elnät & ServaNet 060 600 50 50