​Det ökande bilpoolandet i Stockholms län bidrar till ett positiv miljöpåverkan

Användandet av bilpool växer kraftigt i Stockholms län. Det visar färsk statistik från Sveriges största bilpool Sunfleet. Antalet körda kilometer och bilpoolstimmar ökar stadigt vilket bidrar till ett färre antal bilar i trafiken och därmed ett minskat utsläpp av koldioxid. Nu spår bilpoolsföretaget en ännu större efterfrågan.

Sunfleet har undersökt hur företagets medlemmar använt bilpoolsbilarna under Q3-Q4 2014 och jämfört siffrorna med samma period året innan. Siffrorna visar att Sunfleets medlemmar i Stockholms län åkte 25 procent längre och spenderade 27 procent mer tid i bilpoolsbilarna under 2014 jämfört med 2013. Senaste halvåret har de bokat cirka 330,000 timmar och kört cirka 2,300,000 kilometer.

– I takt med att parkeringspriserna ökat och att vi har dragit i en extra växel gällande synlighet så har har även vår verksamhets siffror gått upp i Stockholms län. Bilpool är även något som ligger rätt i tiden, där viljan till ägande har minskat men där tillgängligheten till bil fortfarande efterfrågas. Detta kan vi även se när det kommer till musik i Spotify och när det kommer till film och serier i Netflix. Så även när det kommer till bil i användandet av bilpool, säger Henrik Hansson, Regionansvarig för Sunfleet Stockholm/Mälardalen.

Bil i pool ersätter fem privatbilar
Bilpool är inte bara bra för miljön och plånboken - det minskar även antalet bilar i gatumiljön. En studie gjord av trafikanalysföretaget Trivector bland Sunfleets privatkunder visar att bilinnehavet minskar från i snitt 0,4 till 0,1 per hushåll efter ett medlemskap. Det betyder att en poolbil ersätter fem privatbilar, vilket innebär att färre parkeringsplatser behövs. En bilpoolsmedlem kör dessutom mindre bil, vilket i sig ger en minskning om 420 kg koldioxid per medlem.

– Bara våra befintliga medlemmar i Stockholms län minskar antalet bilar i länet rejält, vilket bidrar till mindre uppsläpp av koldioxid. Jag ser en potential i att ännu fler Stockholmare blir medlemmar och därmed bidrar till en positiv miljöpåverkan och ett färre antal bilar på gatorna, säger Henrik Hansson, Regionansvarig för Sunfleet Stockholm/Mälardalen.

Läs Trivectors rapport här: Effekter av bilpool

Sandra Ryberg, marknadschef Sunfleet 072-159 20 60
Henrik Hansson, Regionansvarig för Sunfleet Stockholm/Mälardalen: 031-757 65 45

• Miljöpolitik