Fler vill dela bil i storstäderna

Fler och fler ser fördelarna med att inte äga sin egen bil. Sunfleet möter efterfrågan genom att etablera fler bilpooler i Stockholm och Göteborg. Fyra nya bilpooler öppnar den närmaste veckan.

Många ser idag nyttan med bilpool och Sunfleet märker att fler och fler privatpersoner hittar till bilpoolerna i de större städerna. Till exempel vad det under midsommar nästintill full beläggning och efterfrågan på fler poolbilar ökar. Sunfleet finns idag på 27 orter och av alla Sunfleetbilar som rullar på vägarna finns ca 230 i Storstockholm och Göteborg och nu tillkommer ytterligare bilar.

- I storstäderna är både trängsel, miljö och kostnadsfrågan en stor anledning till att bilarna rullar mer och mer. Även det att bilarna finns i närheten av det privata boendet är väldigt viktig och därför väljer vi att öppna fler upphämtningsplatser, säger Sandra Gyllby marknadsansvarig på Sunfleet.

Tre nya bilpooler öppnas i Stockholm där Liljeholmen, Gullmarsplan och Husby är det planerade upphämtningsplatserna. Den sistnämnda, Husby, är en del av den satsning Sunfleet på senaste gjort i de norra och västra delarna där man nyligen öppnat bilpool i Kista och Hässelby.  I dagsläget kommer Sunfleet placera ut en bil per plats men så fort bilpoolerna har kommit igång görs en utvärdering och utökning efter den efterfrågan som finns.

Även Göteborg och stadsdelen Haga/Linné får en ny bilpool. Till en början kommer två bilar att finnas på plats men inom kort utökas bilpoolen med två bilar till. En mindre transportbil placeras i ut vilket har varit ett efterlängtat tillskott till övriga poolbilar i området.

Som medlem i Sunfleet bilpool får man tillgång till alla Sunfleets öppna bilpooler i Sverige.

• husby
  • gullmarsplan
  • liljeholmen
  • göteborg