Arrangemangen i Sunne blir allt fler

Under Rally Sweden, 13, 14, 16 och 17 februari, blir det stor rally-yra i Sunne. Både besökare och Sunnebor ska märka att det är full fart – även i centrum.

– Rally Sweden är ett av de viktigaste evenemangen för besöksnäringen i Sunne och ett fönster mot hela världen med miljontals tv-tittare. Sunne kommun har engagerat företag och föreningar runt arrangemanget och det händer massor de här dagarna, säger Maria Nordmark, turismutvecklare i Sunne kommun.

Företagscoachen Marielle Magnusson är projektledare och jobbar nära centrumföreningen Mitt Sunne.
– Det är fantastiskt vilket engagemang det är bland företagen och handlarna. Vi har ett riktig bra program med exempelvis rallyyra i centrum, motordag, besöksnäringsdag, crosscart och isbilar på Kolsnäs grusplan och showkväll på Sunne Krog & Bowling, säger Marielle Magnusson.

Fryksdalens sparbank lägger 50 000 kronor plus 20 000 kronor för kringarrangemang. Selma Spa går in med 20 000 kronor för kringaktiviteter.

– Sunne kommun lägger totalt 350 000 kronor på rallyt 2018. Vi värnar om att Rally Sweden och den enormt populära Vargåsensträckan med Colins Crest ska finnas kvar, säger Gunilla Ingemyr, kommunstyrelsens ordförande i Sunne.

I arbetet med utveckling av besöksnäringen har enheten näringsliv & tillväxt genomfört en undersökning där både företag i besöksnäringen och handeln svarat på en enkät. 22 företag svarade på frågor om vad som är viktigast för dem. På frågan ”Vilka evenemang har betytt mest för din anläggning 2017?” värderas följande högst: Västanå teater, Rally Sweden, O-Ringen 5 -dagars, Sunne Jaktmässa, Kulturveckan, Konstrundan, Sunne Summer Meet, Packmopedsturnén, Trädgårdsmässan och Skördefesten i Rottneros park. Dessa arrangemang ger mest tillbaka för näringslivet. Under en workshop 2016 framhöll företagen att det främst är event där människor stannar kvar och övernattar som ger inkomster.

Kommunens största satsningar ekonomiskt tillfaller Rally Sweden som är Sveriges och Värmlands största årligen återkommande evenemang. Arrangemanget har 200 000 åskådare under fyra dagar och närmare 100 miljoner tv-tittare runt hela världen. Västanå teater får ett större bidrag eftersom deras verksamhet genererar värdefull marknadsföring och pengar tillbaka till Sunne med övernattningar, restaurangbesök, med mera.

– Vi lyssnar på våra företag och när besöksnäringen och handeln anser att rallyt och Västanå teater har störst betydelse för dem är det också där kommunen satsar mest, säger Maria Nordmark.

Alla arrangemang som görs i Sunne av olika initiativtagare är viktiga och kommunen stöttar så mycket som är möjligt.
– Tillsammans skapar vi en levande ort, där kommunen står för vissa arrangemang, där föreningar och företag tar initiativ och driver fram andra, och där vi stöttar på alla de sätt vi kan, säger Gunilla Ingemyr.

Exempel på arrangemang i Sunne 2018:

27-28 januari Final i Sverigecupen, slalom, Ski Sunne.

9-11 februari Sunne Författardagar med Björn Ranelid, Åsa Moberg m fl.

15-19 feb. Rally Sweden.

24 feb. Inomhuscup i fotbollshallen.

2-4 mars, Sunne Lekland i fotbollshallen.

8-11 mars USM, slalom, storslalom och Super G, Ski Sunne.

3-4, 10-11, 17-18, 24-25 mars, Ungdomscuper i ishockey.

30 mars–1 april Övre Frykens Konstrunda.

Påskhelgen, aktiviteter i centrum.

6-8 april Ungdomscup i fotboll, utomhus på konstgräsplanen.

7-8, 14-15 och 21 april, Ungdomscuper i fotbollshallen.

27-29 april, Fryksdalen 3-dagars, cykel.

16-20 maj, Sunne Vandringsvecka

6 juni, Nationaldagsfirande och cykelloppet 2-sjöar runt