Sunne kommun avsätter nu årligen en halv miljon kronor för att bidra till att landsbygden utanför tätorten ska utvecklas. Vy över sjön Fryken och Berga hembygdsgård i Lysvik, Sunne. Foto: Jens Vik

Byapeng för utvecklingsarbete på landsbygden i Sunne

–  Kul att vi äntligen kan ta emot ansökningar till potten för landsbygdssatsningar inom ramen för den nya och årliga satsningen Byapeng. Vi har redan fått en del förfrågningar via telefon och e-post så det verkar finnas intresse redan från start, vilket är jätteroligt, säger Åsa Gertling, näringslivsutvecklare i Sunne kommun.

Sunne kommun avsätter 500 000 kronor från och med 2021 för att bidra till satsningar som utvecklar landsbygden utanför Sunne tätort. Byapengen ger icke-kommersiella aktörer möjlighet att söka delfinansiering till aktiviteter och insatser. Ansökningarna kan nu börja skickas in via kommunens e-tjänst.

Byapeng ska ge aktörerna stöd i en ekologisk, social och ekonomisk hållbar utveckling av området. Strategisk och långsiktig syn på aktiviteten/insatsen premieras, liksom hög allmännytta, bred förankring i området och hög andel medfinansiering i pengar, material eller tid.

Sunne kommun prioriterar en spridning av projektmedel både bland sökande och geografiskt i kommunen.

Exempel på insatser

• Utvecklingsinsatser för området
  • Kompetenshöjande insatser
  • Event - kulturyttringar
  • Marknadsföring – kommunikation
  • Kommunal medfinansiering tillsammans med andra finansiärer

75 % av beviljade medel betalas ut som ett förskott. Resterande 25 % efter godkänd slutredovisning. Beslut om Byapeng tas löpande under året. Beviljade medel ska vara utbetalade och projektet slutredovisat inom 36 månader från Sunne kommuns beslutsdatum. Projekt ska delredovisa status med som längst 12 månaders intervall.

Alla icke-kommersiella aktörer i Sunne kommun med sin fasta hemvist i områden utanför Sunne tätort kan söka. Insatsen ska göras för samma område. Ansökningar riktade till enskilda personer eller företag beviljas inte stöd.

Ansökan om byapeng görs via Sunne kommuns e-tjänst