Premiär för Kulinarika på Aplungen

Kulinarika på Aplungen i Västra Ämtervik är en ny mat- och vingård i Sunne kommun med utsikt över sjöar och odlingsmarker. Där står kulinariska möten och smak i fokus med vinprovningar, matlagningskurser, middagar och närproducerade produkter.

Kulinarika drivs av paret Bibbi och Anders Kringlund, på den släktgård där Bibbi vuxit upp. Parallellt med husrenovering och småbarnsår startade Bibbi upp Kulinarika. Paret Kringlund storsatsar nu på gården och bjuder in besökare och mötesgrupper. Verksamheten är utökad med nybyggd restaurang, aktivitetskök och produktion på plats med både catering och musteri.

I de nya lokalerna för dryckesförädling står äpplet i fokus; must, cider och mousserande vin. Den tidigare mjölkproducerande släktgården är efter 30 år igång och producerar igen. Den här gången är det som vinbönder med hållbarhet i fokus.

- Vi håller egna djur och planerar att låta äppelodlingar och annan odling växa fram på markerna runt gården. Vi brinner för att vara med och utveckla en ny hantverksmässig cider- och fruktvinstradition i Sverige. Vi vill också tydligare sätta Värmland på kartan som ett mathantverks-län och göra gården till ett nytt spännande värmländskt besöksmål, säger Bibbi och Anders Kringlund.

Invigning: fredag 1 juni kl. 14–16.
Bibbi och Anders Kringlund, grundare av Kulinarika, berättar om satsningen.

Invigningstalare: Mischa Billing, jurymedlem i TV4-programmet Sveriges mästerkock.

Adress: Aplungstorp 37, 686 95 Västra Ämtervik
Kontakt: 070-75 00 927, bibbi@kulinarika.se