Bilden på Selma Lagerlöf är tagen 1906 och är från Mårbackastiftelsens arkiv. Idag på hennes födelsedag, 20 november, vill Sunne kommun hedar hennes minne och den viktiga kampen hon förde för kvinnors rösträtt.

Sunne hedrar Selma Lagerlöf på födelsedagen med flaggdag

Idag 20 november, på Selma Lagerlöfs födelsedag, vill Sunne kommun hedra minnet av henne och alla andra som kämpat för kvinnors rösträtt med en flaggdag. Vi riktar en tacksamhetens tanke till alla som kämpat för demokratin och sett till att vi är där vi är idag. För några veckor sedan skrev vi i Sunne på en deklaration för stärkt demokrati tillsammans med de 15 andra kommunerna i Värmland, länsstyrelsen och Region Värmland. Demokratin kan inte tas för given.

- Vi hissar flaggorna för att hedra alla dem som kämpat för att vi skulle nå dit vi nått idag. Och även lära oss av historien inför framtiden så att vi ser till att värna demokratin och säkra den. Selma Lagerlöf var så viktigt i det här arbetet, säger kommunstyrelsens ordförande, Kristina Lundberg (C).

Se filmen med kommunstyrelsens ordförande, Kristina Lundberg