Alla trygghetstelefoner i Sunne kommuns hemtjänst digitaliserade

Alla 335 trygghetstelefoner inom hemtjänsten i Sunne kommun är digitaliserade. Senaste uppgraderingen säkerställer att all teknisk utrustning som används för kommunikation mellan en användare och en larmmottagare "pratar samma språk".

Fördelen med det digitala systemet är att problem vid driftstörningar, exempelvis att elnätet ligger nere, kan kartläggas och lokaliseras omgående.

– Vi var ute i ett tidigt skede med att digitalisera våra trygghetstelefoner inom hemtjänsten. Arbetet startade redan 2012. Det analoga telenätet läggs ner allt eftersom och då är det bara digitala lösningar som fungerar. Våra kunder, vi har 335 trygghetstelefoner, och medarbetare ska kunna lita på systemet, säger Margaretha Reinholdsson, enhetschef i hemtjänsten.

Under 2014 beslutade SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) att alla trygghetstelefoner i Sverige skulle innehålla ett standardiserat protokoll, så kallat SCAIP (Social Care Alarm Internet Protocol), vilket Sunne kommuns trygghetstelefoner inte gjorde då. SCAIP säkerställer att all teknisk utrustning som används för kommunikation mellan en användare och en larmmottagare "pratar samma språk".

– Larmansvarig personal i kommunen har nu uppgraderat alla trygghetstelefoner med det nya SCAIP-protokollet. Det arbetet är precis klart.

Trygghetslarm är ett kommunalt ansvar och Sunne kommun är väl förberett inför det teknikskifte som sker med telenätet.

– Det digitala systemet förbereder för samarbete med andra kommuner och ger flexibilitet med andra leverantörers teknik som finns på marknaden. Det här effektiviserar också kommunens arbete eftersom medarbetarna slipper bli störda vid fellarm och upprepade larm.

Margaretha Reinholdsson
Enhetschef hemtjänsten, Sunne kommun