Byggrätten på Nilssontomten i centrala Sunne, ner mot Frykensundet, säljs om förslaget går igenom till Sunnehus AB som vill bygga lägenheter på tomten.

Byggrätt på Nilssontomten säljs till Sunnehus AB

Efter 45 års väntan kan Nilssontomten i centrala Sunne återigen bebyggas, det vill säga om förslaget som kommunens arbetsutskott(AU) klubbade 10 oktober får majoritet i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.

Enligt AU:s majoritetsbeslut får Sunnehus AB, som har en markanvisning på Nilssontomten, köpa den ena byggrätten på Mejerigatan ner mot Frykensundet till bokfört värde.

På den andra intilliggande byggrätten, den nuvarande parkeringen, får Sunnehus AB förköpsrätt under 10 år. När bolaget bestämmer sig för att bygga även där har de möjlighet att också köpa den byggrätten.

Exploatören framhåller att marken behöver extra pålning för att klara ett 5-våningshus. Dessa kostnader, samt att kommunen inte sålt mark för byggnation av privata flerbostadshus sedan 2016, motiverar beslutet att sälja tomten till ett lägre markpris än det kommunfullmäktige beslutade då.

– Att få igång bostadsbyggnation i Sunne är vår viktigaste näringslivspolitiska åtgärd just nu. Arbetslösheten i Sunne ligger långt under riksgenomsnittet och industrin expanderar. Deras största tillväxthinder är arbetskraft. Bostadsbyggandet är en nyckelfråga att lösa för att Sunne ska kunna fortsätta utvecklas, säger Kristina Lundberg, näringslivsutvecklare i Sunne kommun.

Fastigheten har inte varit bebyggd sedan mitten på 70-talet, då Hotell Nilsson som stod där brann ner. Idag används området som tillfällig parkering.

– Processen kring Nilssontomten har varit väldigt lång. AU:s beslut öppnar upp för att fler byggprojekt kan komma igång, säger Johanna Bergsman, enhetschef plan och projekt i Sunne kommun.

Kristina Lundberg
Näringslivsutvecklare, Sunne kommun
0565-164 04, 0730-703 254
kristina.lundberg@sunne.se