Climate Arena – ett miljardprojekt planeras i Sunne

Ett miljardprojekt planeras i Sunne. Fordonsindustrin har behov av att utföra fordonstester i vintermiljö året om. En förstudie ska göras för att undersöka möjligheterna att skapa en inomhusarena för fordonsindustrin. Målet är att skapa en arena som är neutral och tillgänglig för alla, både svensk och europeisk bilindustri.

2003, i samband med att skidtunneln i Torsby skulle byggas, uppvaktades projektgruppen av fordonsindustrin som ville utföra tester i tunneln. Möjligheten att kombinera skidåkning och fordonstestning fanns dock inte.

Idén om en testarena för fordonsindustrin har sedan dess levt vidare. Det finns ett stort behov av en testarena både på nationell och internationell nivå. Verksamheten för vintertester är begränsad och säsongen för tester sträcker sig från slutet av november till slutet av april, med uppehåll under vår, sommar och höst. En arena skulle ge möjligheten att öka produktutvecklingstakten avsevärt. Idag finns ingen liknande arena.

Initiativtagare till projektet är Climate Arena Sweden AB med partners och medlemmar som NCC, Sunne kommun, Volvo, Saab Automobile med flera. Dessutom har flera aktörer inom fordonsindustrin visat intresse för arenan. Projektet har fått både kommunalt, regionalt och industriellt stöd. Även näringsdepartementet har visat intresse för projektet.

Första steget är att göra en förstudie som planeras vara klar hösten 2012.
– När förstudien är klar kan det ta runt 2-3 år innan arenan är färdigställd, säger Anders Johansson, NCC.

Sunne väljs som plats för anläggningen för att det finns en passande infrastruktur på grund av närheten till järnväg, flygplats, sjukhus och hotell.

– En sådan här verksamhet skulle få stora spin-off effekter som gynnar både turist- och näringslivet. Det finns dessutom chanser till fler företagsetableringar och arbetstillfällen i kommunen, säger Ola Persson, kommunstyrelsens ordförande i Sunne.

Kent Nordgren
Climate Arena, Projekt Manager