Projektledaren för Connecting people i Sunne, Nour Aghy, í samspråk med kommunstyrelsens ordförande i Sunne, Gunilla Ingemyr (C), om hur integrationsarbetet i Sunne ska fortsätta utvecklas . Fotograf: Tommy Bonté

Connecting people i Sunne kontaktar Storbritannien

Projektet Connecting people i Sunne åker till Storbritannien 24-28 april för att dela erfarenheter med universitet, frivilligorganisationer och offentlig sektor. Syftet med besöket är att lära mer om generellt integrationsarbete och att se hur britterna jobbar med information samt gränssnitt mellan offentlig/privat och ideell verksamhet. Sunnes representanter ska också se hur de validerar utbildningar, hur yrkesutbildningar skapas och genomförs, hur kompetensbehov identifieras inom näringslivet och andra intressanta studier som finns att ta del av.

– För att kunna ta nästa steg i projektet är det viktigt att benchmarka och Storbritannien är ett föredöme när det gäller att snabbt få in nyanlända i arbete. Därför är detta en fantastisk möjlighet för oss, säger Nour Aghy, projektledare för Connecting people.

Connecting people pågår 1 augusti 2016–31 december 2018 och finansieras till 75 % av Asyl-, Migrations- och integrationsfonden. Syftet är att skapa en effektiv modell för att ta tillvara de kompetenser som kommer till Sverige i nuvarande flyktingvåg. Kompetenskartläggning, verktyg för att lära sig svenska direkt, mötesplatser för nätverkande, rådgivningar och startaföretagskurser ska leda till kortare tider/färre insatser i etableringsfasen.

Projektet ska skapa replikerbara modeller som kan användas lokalt, regionalt, nationellt och transnationellt samt generellt vid integrationsarbete. Genom Region Värmlands kontor i Bryssel genomfördes ett så kallat partnersök och detta har genererat kontakter i Storbritannien som var intresserade av ett utbyte.

Redan nu har Connecting people gett resultat i form av praktikplatser, anställningar och företagande.

– Med hjälp av denna benchmarking kan vi ta ytterligare steg mot en modell för att ta tillvara på de kompetenser som kommit till Sverige.

Följande organisationer ska besökas:

• Suffolk refugee support
  • Ipswich and Suffolk council for racial equality
  • Policy Officer, Strategic Migration Partnership, East of England Local Government Association
  • Ipswich community media
  • Wellington childrens centre, Localities & Partnerships Team
  • Public Health and Protection Directorate, Suffolk County Council
  • Reasearch and development office, Anglia Ruskin University

Deltagare från Connecting people:
Nour Aghy, projektledare
Marielle Magnusson, projektkoordinator