Drygt 1000 Sunnegillare på Facebook på en månad

1000 gillare på en månad. Målsättningen var 1000 tummar upp för Sunne kommuns Facebooksida först vid årsskiftet.

– Vi lanserade sidan 23 augusti och är jätteglada över att vi har fått så många gillare. Det gick snabbare än vi hade vågat hoppas på, säger Anneli Jansson, informationsstrateg på Sunne kommun.

Carina Häggman och Linetth Emilsson i Sunne kommuns växel bevakar sidan och ser med hjälp av åtta redaktörer ute i förvaltningarna till att de frågor som kommer in blir besvarade. Redaktörerna delar på ansvaret att också publicera egna inlägg. Facebooksidan bevakas av kommunens växel vardagar kl 8-16.

Den officiella kommunsidan på Facebook fungerar som en utökad kundtjänst för att ge medborgarna bättre service.
– Vi vill så snabbt som möjligt få ut information och upplysningar om sådant som är på gång, skapa dialog och ställa frågor. Vi hoppas också att det bidrar till att effektivisera vårt arbete eftersom vi kan "prata" med fler samtidigt, säger Anneli Jansson.

Förra lördagen visade prover att vattnet i Gräsmark inte var tjänligt.
– Med hjälp av Facebook kunde vi snabbt nå ut till många med information.Så vi ser verkligen nyttan med Facebook. Det är fantastiskt att så smidigt kunna komma i kontakt med våra invånare och andra.

Sunne kommun använder Facebook för korta meddelanden och företrädesvis handlar det om sådant som är på gång och ska hända. Mer utförlig information finns på webbplatsen www.sunne.se dit vi länkar vidare vid behov. Facebooksidan är också till för att invånare och andra enkelt ska kunna ställa frågor och ge tips.

Den 1000:e gillaren, Kennet Bornstedt, uppmärksammades med två presentkort till teaterfarsen "Älskling, jag är visst gift" på Hotel Selma Lagerlöf. Två andra gillare – Sidse-Marie Refshaug Bogesvang och Frida Ritzén Norman – uppmärksammades med boken "Kära Selma" med talen av författarna som fått Selma Lagerlöfs litteraturpris.

Sunne kommun har flera Facebooksidor igång kopplade till verksamheter som biblioteket, fritids-
gårdarna, gymnasieskolorna, turismen och Sunnebloggen.

Har du frågor kontakta
Informationsstrateg, Sunne kommun