Earth hour –  en liten handling får stor betydelse

Earth hour – en liten handling får stor betydelse

För sjätte året deltar Sunne kommun i klimatmanifestationen Earth Hour, 29 mars 2014. Under en timmes tid, världen över, släcker människor ljuset för att visa sitt engagemang för miljön och en hållbar framtid.

– Earth hour handlar om vilken typ av värld vi vill leva i. Du och jag och alla andra som bor på jorden kan vara med och påverka, i smått eller stort, genom aktiva val som bidrar till mindre utsläpp av växthusgaser, säger Gun-Britt Olsson, klimat- och energirådgivare i Sunne.

Dansföreställningen "Tango på en soptipp" med Avart Dans & Rörelse bjuds på dagen 29 mars och under själva Earth hour kl 20.30-21.30 släcks Storgatan i centrala Sunne. Mothers Against Drunk Driving, MADD, sätter ut och tänder marschaller utmed gatan.

–  Ju fler som blir medvetna om att deras handlingar i vardagen är av stor betydelse desto bättre. Vi når aldrig våra klimatmål om vi inte hjälps åt. Därför uppmärksammar vi den här dagen i Sunne kommun, säger Gun-Britt Olsson.

Skolorna har uppmanats att delta i Earth hour liksom företag och föräldrar i Sunne.

Program – fri entré
Frykensalen, Sunne bibliotek
kl 14-15 Dansföreställningen "Tango på en soptipp" med Avart Dans & Rörelse

Vi leker med den galna tanken att vi bor på en soptipp. Här bor alla typer av människor från olika samhällsklasser och med olika förutsättningar, men med liknande existentiella behov. Gemensamt för alla är att vi föds och dör och däremellan försöker skapa oss en tillvaro, helt enkelt dansa en tango.

Inledning av klimat- och energirådgivare Gun-Britt Olsson, Sunne kommun

20.30 Storgatan släcks under en timme

Klimatet är en global och lokal fråga. Därför är det viktigt att världens länder – trots olika förutsättningar – kan komma överens och arbeta tillsammans för att minska utsläppen av växthusgaser.

Gun-Britt Olsson
Klimat- och energirådgivare, Sunne kommun