Eleverna som vet hur man hushållar med energi

Eleverna på Rottneros och Bäckalunds skolor i Sunne kommun har ökat sin kompetens inom teknik och naturvetenskap. Med hjälp av olika ämnesövergripande metoder, i projektet Energiutmaningen, har de lärt sig hur man hushållar med energi och värnar om vår miljö.

Eleverna har haft "energi-läxor" där de tagit reda på hur många gånger de öppnar och stänger kylskåpet på en dag... eller hur många elapparater som finns i köket hemma? Laborationer och experiment, både utomhus och inomhus, har pågått varje vecka sedan i höstas.

Bäckalundseleverna gör exempelvis en film där de skrivit en text om sopsortering till boogie woogie-ackompanjemang. Med i filmen är också elevernas dikter om allt som rör miljö och energi.

27 mars, på Energiutmaningens avslutningsdag, visas filmen för 400 elever som samlas i Aula Magna på Karlstads universitet. De dikter som inte blir upplästa i filmen visas upp på universitetet liksom exempel på experiment och saker eleverna byggt. Skyltar med uppmaningar som "Släck ljusen" och "Tänk på att spara energi" har tillverkats och spritts. Eleverna på Rottneros skola skickade bland annat skyltar till kommunhuset.

– Det är ett viktigt arbete eleverna gör för att uppmärksamma hur vi kan hushålla och värna om miljön. Var och en kan alltid göra något och det är viktigt att minska på elförbrukningen, dels för miljön, men också för att slippa betala för el om inte rummet används. Med elevernas fina skyltar blir vi påminda på ett trevligt sätt att släcka ljuset efter oss. Jag är säker på att vi kommer att spara mycket el med hjälp av skyltarna, skriver Ola Persson, kommunstyrelsens ordförande, i ett tackbrev till eleverna.

Energiutmaningen startade i Värmland 2009 och är ett projekt i samverkan mellan Energimyndigheten, Karlstads universitet, Interregionala projektet FEM, Länsstyrelsen i Värmland, Tekniklusten Värmlands Museum, Framtidsmuséet i Borlänge, KNUT-projektet, Film i Värmland och Naturskolan. Projektägare är Stål & Verkstad.

Läs mer på www.energiutmaningen.nu

Inga-Lill Haraldsson Andersson