Enklare träffa Sunne kommun för företagen

Sunne kommun vill hela tiden bli bättre på att möta företagens behov.

– Sedan årsskiftet har vi arbetat med "Förenkla helt enkelt" i projektet "Det företagssamma Värmland". Vi har identifierat några saker som vi nu har genomfört för att förenkla för våra företag, säger Kristina Lundberg, näringslivsutvecklare i Sunne kommun.

Under projektet uppdagades ett tydligt behov av att se till att representanter från alla berörda enheter i kommunen träffas regelbundet och går igenom aktuella ärenden.

– Vi skapade en grupp som nu träffas varannan måndag. Vi har tagit fram en checklista som vi alla kan använda när ett nytt företag kommer till oss. Vi tar reda på vilka behov företagen har och erbjuder sedan ett så kallat LED-möte.

På ett LED-möte träffar entreprenören alla i kommunen som kan tänkas bli inblandade (brand, livsmedel, bygg, miljö osv) vid ett gemensamt tillfälle.
– Vi har torsdagar avsatt för detta möte för att man ska kunna erbjudas en tid så snabbt som möjligt.

Så oavsett vem entreprenören tar kontakt med först på kommunen så arrangeras snabbt ett enda möte med rätt representanter.

– Vi har hittat ett effektivare arbetssätt som gynnar både entreprenören och oss i kommunen. Hittills har vi haft 5-10 LED-möten och alla har varit nöjda. Vi vill att företagen ska uppleva att det är enkelt att få kontakt med oss och att de får bra och relevant information. Vi jobbar hela tiden för att underlätta.

Kristina Lundberg
Näringslivsutvecklare, Sunne kommun
tel 0730-70 32 54
kristina.lundberg@sunne.se

Fotnot:
Sedan flera år har Sunne kommun Värmlands bästa företagsklimat och ligger på 32:a plats bland Sveriges 290 kommuner. Undersökningen görs årligen av Svenskt näringsliv.

Sunne rankas tvåa i Sverige när företagen sätter betyg på den service de får av kommunen i undersökningen "Insikt – öppna jämförelser företagsklimat". Undersökningen genomförs av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Enkäten besvaras av företagare som haft med kommunen att göra i konkreta myndighetsärenden under 2012