Från 16 maj kan ett nytt evenemangsbidrag börja sökas i Sunne. Bidragen ska förmera besöksnäringens egna satsningar, stimulera till att ännu fler evenemang görs i samverkan och förlänga säsongen. Bilden: fasadshowen i Rottneros park september 2021.

Evenemangsbidrag kan börja sökas i Sunne

Sunne kommun sätter in åtgärder motsvarande 1,5 miljoner kronor som ska stärka Sunne på olika sätt. Från 16 maj kan ett nytt evenemangsbidrag börja sökas. En halv miljon kronor finns avsatta och bidragen ska förmera besöksnäringens egna satsningar, stimulera till att ännu fler evenemang görs i samverkan och förlänga säsongen (perioden 15 augusti - 31 december 2022).

– Vi vill stötta föreningar och företag i deras återhämtning efter drygt två år med pandemin, uppmuntra till samarbeten och nya arrangemang som ger synergier för hotell, restauranger och butiker, säger kommunstyrelsens ordförande, Kristina Lundberg (C).

För att få stöd ska evenemanget bidra till lokalsamhället. Bedömningen av hur och i vilken grad hotell, restauranger och butiker gynnas avgörs av evenemangsgruppen. Det finns en lista med kriterier som bedömningen görs utifrån och den finns att ta del av på webbplatsen sunne.se: https://sunne.se/evenemang2022

Stöd kan ges med högst 50 % av den totala budgeten, minus andra bidrag och intäkter. Utbetalning sker vid två tillfällen under 2022.

De tre satsningarna som görs med 500 000 kronor avsatta för respektive område:

Evenemangsbidrag (ansökan 16 maj -16 augusti)

Byapeng (ansökningar tas emot löpande).

Extra insatser för att få tillbaka barn och ungdomar till föreningslivet (ansökan 25 april - 30 juni).

Kristina Lundberg (C)
Kommunstyrelsens ordförande, Sunne