Sunne kommuns film "Alla har en plats i Sunne" är nominerad till Svenska Publishingpriset i kategorin ”Filmer som marknadsför destinationer”.  Ann Rundqvist är en av de cirka 60 Sunnebor som ställer upp som sig själva i filmen.
Sunne kommuns film "Alla har en plats i Sunne" är nominerad till Svenska Publishingpriset i kategorin ”Filmer som marknadsför destinationer”. Ann Rundqvist är en av de cirka 60 Sunnebor som ställer upp som sig själva i filmen.

Filmen ”Alla har en plats i Sunne” nominerad till Svenska Publishingpriset

Sunne kommuns film ”Alla har en plats i Sunne”, del 1 och 2, är nominerad till Svenska Publishingpriset i kategorin ”Filmer som marknadsför destinationer”. Pristutdelningen är på Berns i Stockholm, 7 november. Ytterligare fem bidrag tävlar i samma kategori i finalen.

– Det är fantastiskt roligt att vi är nominerade. Juryn består av kommunikationsproffs och konkurrensen är stenhård. Därför är det coolt bara att vara nominerad, säger Anneli Jansson, kommunikationsstrateg i Sunne kommun och projektledare för filmen.

Genom nomineringen lyfter Sunne fram berättartraditionen och syns på många olika ställen och i bra sammanhang.

– Filmerna har vi gjort i samverkan med Gro Westgård, Origo Film, från Sunne och vi har fått använda musik av Magnus Stinnerbom. Musiken bidrar starkt till känslan i filmerna och att kompositören bor i Sunne gör det bara ännu bättre. Cirka 60 Sunnebor har ställt upp som sig själva i filmens del 1. Vi är så tacksamma för alla dessa människor som så generöst bidragit till att vi kunnat göra filmen, säger Anneli Jansson.

Filmsviten startade med ”Vem är en vanlig Sunnebo?” som utspelar sig hos en frisör i Sunne som samtalar runt den frågeställningen med Sunnebor medan de klipper sig. Fortsättningen blev ”Alla har en plats i Sunne”, del 1 och 2, där vi får möta många olika Sunnebor och sedan åka på resa på väg till Sunne med motorcykel.

– Just nu producerar vi fortsättningen på filmsviten. Vi är nu framme i Sunne och får här ett personligt möte med några av Sunneborna från filmen ”Alla har en plats i Sunne”, del 1. De nya filmerna har premiär under hösten.

Svenska Publishingpriset är den äldsta heltäckande kommunikationstävlingen i landet och delas ut för lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Om ett budskap ska nå fram, krävs så mycket mer än god form. Juryn består av verksamma kommunikatörer såsom fotografer, grafiska formgivare, filmproducenter, journalister och redaktörer. De granskar, värderar och jämför tävlingsbidragen, som bedöms utifrån ett antal kriterier. Bedömningskriterierna och juryns rangordningspoäng är offentliga. Vinnarna får – förutom äran – en statyett samt diplom. Samtliga nominerade får ett diplom och ett häfte som visar hur juryn har poängsatt.

Länk till de nominerade filmerna: Länk till de nominerade filmerna

Kommunikationsstrateg, Sunne kommun
tel 0565-164 14, 070-236 34 65