Företagarskola i Sunne ger flyktingar snabb väg in i svenska näringslivet

Hur hjälper vi våra nyanlända flyktingar så att de snabbt kommer in i näringslivet?

Den frågan ställde sig Sunne kommuns EU-projekt Fast Track, i samband med att de första asylsökande anlände till flyktingförläggningen i Rottneros, i slutet av november 2013.

Under vintern/våren har Fast track i samarbete med Almi och Communicare startat en företagarskola. En modell som ska underlätta för flyktingarna att komma in i samhället och näringslivet. Företagarskolan handlar om att ge stöd, information och coaching i hur man startar företag i Sverige. Almi har ett utbildningsmaterial framtaget som kursen använder sig av.

– Vi uppskattar Sunne kommuns initiativ och samarbetet med Communicare. Det har gått fort från tanke till handling. Vi hade en första förberedande avstämning i december och kursen startade i januari, säger Sebastian van den Bergen, företagsrådgivare hos Almi.

Många av deltagarna i Företagarskolan har tidigare drivit företag i bland annat Syrien. Vid fyra tillfällen under våren har deltagarna fått coaching i hur det svenska näringslivet fungerar med hjälp av Sebastian van den Bergen. 10-15 deltagare har varit med per tillfälle.

– De som har kommit till Sverige är en viktig samhällsresurs. Yrkeskunniga personer som vill bidra, göra nytta och starta ett nytt liv. Vi vill genom samarbete bidra till att skapa de bästa förutsättningar för detta, säger Per Branzén, projektledare för Fast Track.

Kursens förmiddag ägnas åt föreläsning och eftermiddagen åt individuell coachning med Sebastian Hidén från Communicare och Sebastian van den Bergen från Almi. Eva Larsson, företagsrådgivare på Sunne kommun har också varit involverad.

– Det är sällan jag träffar mina kunder så här och detta är en pilotsatsning för Almi i Värmland. Jag ser fram emot dagen då första företagaren startar sin verksamhet i Sunne, säger Sebastian van den Bergen.

Tid:
Tisdag 13 maj är det avslutning på företagarskolan
.
Deltagarna ska då presentera sin företagsidé (pitch).

Plats:
Ideum, Ateljén, Svetsarevägen, Sunne