Gör spännande resor i Sunnes historia

Chansen att göra spännande resor i Sunnes historia finns på Arkivens dag, 10 november. Den som vill kan kika in bakom kulisserna och bli fascinerad av dokument och bilder, utställningar och föredrag.

Det är gratis att besöka och forska i de svenska arkiven. Alla har tillgång oavsett medborgarskap. I stort sett allt är öppet för forskning. Arkiven betonar den här medborgerliga rättigheten under Arkivens dag.

En viktig del i arkivens arbete handlar också om att säkerställa den information som skapas idag. Arkiven är samhällets minne både för förfluten tid och framtiden.

I Sunne visas som exempel kommunens konst digitalt. En skärmutställning visar gamla bilder på hur Stora Torget såg ut i slutet av 1800-talet. Kan vara intressant med tanke på att torget nu är under förvandling.

Pressen hälsas välkommen till programmet för Arkivens dag i Sunne, 10 november 2012:

Biblioteket i Sunne, Storgatan 39, kl 11-14

• Kommunens konstarkiv visas på dator
  • Information om kommunarkivet och Emigrantregistret för Sunne församling
  • Sunne släktforskningsgrupp ger tips om släktforskning
  • Vernissage om utställningen "Naturbilder från Finnskogen – Anna Lilleengen. En titt in i en trolsk sagovärld med antik kamera". Utställningen invigs kl 12 av kulturchef Tuula Dajén
  • Ulf Dahlberg visar bilder från Sunne förr i tiden – bland annat foton från Stora Torget på 1880-talet
  • Se utställningen av kommunens myntsamling

Hembygdsgården i Sunne, Anneforsskolan, kl 10-14
Föreningen visar sin bilddatabas som nu innehåller många fler bilder från 1950 och 1960-talen - totalt
ca 48 000 bilder. Besökare kan bidra till Bildarkivet med egna bilder. Det går att köpa böcker, Sunne-
bygden och vykort samt titta i fotopärmar.

Hembygdsgården i Gräsmark, Uddheden, kl 11-15

• Prova hembygdsforskning på Bygdeband och se föreningens föremålsdatabas
  • Information om hur man släktforskar på nätet
  • Handlingar från torpinventeringen, emigrantregistret J Hedåsen, Nils Nymans nedteckningar, tidningsurklipp, Viktor Vikströms dikter och bygdeband
  • Se bildutställningen "Från glasplåtarnas tid"
  • Bildarkivet i Sunne visar foton ur sin bilddatabas. Du kan hjälpa bildarkivet med att identifiera fotona

Hembygdsgården i Östra Emtervik, Ås Brunn, kl 12-14

• Bildvisning på dator och du har möjlighet att köpa domböcker och äldre nummer av Östemtingen
  • Almkvistsamlingen, olika personarkiv, tidningsklipp och utskrifter ur bildarkivet

Arkivens dag är en del i ett större samverkansprogram "Svenska arkiv i samverkan för synlighet" som består av representanter från Arkivrådet AAS, Folkrörelsernas Arkivförbund, Föreningen arkivverksamma inom landsting och kommun, Näringslivets Arkivråd, Riksarkivet med landsarkiven samt Svenska Arkivsamfundet.

Har du frågor kontakta
Gunilla Nyström