Informationsresa till Hamburg om alternativa boendeformer

Sunne kommun deltar i Tysk-Svenska Handelskammarens samarbete med tyska förbundsministeriet för näringsliv och energi, 9-11 juni 2015. Tre representanter från Sunne kommun åker, 9-11 juni, på en informationsresa till Hamburg. Utbytet handlar om hur Sverige och Tyskland kan dra nytta av varandras erfarenheter inom hållbar samhällsplanering – denna gång med fokus på bostadsförsörjning och alternativa boendeformer.

De demografiska förändringarna i våra västliga samhällen ställer höga krav på den framtida stadsplaneringen. En större andel äldre, förändrade familjestrukturer och ojämna ekonomiska förutsättningar kräver nya lösningar för hur vi ska leva ihop och hur vi ska utforma våra boenden.

Under resan besöks bostadsprojekt som på olika sätt bidrar till exploateringen, bevarandet eller förtätningen av bostadsområden i en storstadsmiljö.

– Vi planerar för flera byggnationer i Sunne och vi tar tillfället att hämta in idéer och inspiration för hållbart byggande och alternativa boendeformer, säger Tobias Eriksson, kommunstyrelsens ordförande i Sunne.

Sunne kommun deltar avgiftsfritt i programmet och betalar boende samt flyg tur och retur Hamburg för tre representanter: Tobias Eriksson (S), kommunstyrelsens ordförande, Gunilla Ingemyr(C), kommunstyrelsens 2:e vice ordförande och Per Branzén, etablering och utveckling, näringslivsenheten.

Per Branzén, näringslivsenheten, Sunne kommun
per.s.branzen@sunne.se