Miljö- och bygglovsnämnden i Sunne åtalsanmäler sig själv

Miljö- och bygglovsnämnden i Sunne åtalsanmäler sig själv. Syftet är att reda ut om nämnd eller tjänstemän har agerat felaktigt.

Ärendet gäller Bäckebrons Sågverk AB som inte uppfyllt villkoren i sitt tillstånd enligt miljöbalken. Sågverket var ålagt att asfaltera markytor där lastmaskinerna transporterar virke, senast 31 december 2009, vilket inte genomförts. I en senare inkommen handlingsplan har Bäckebrons sågverk åtagit sig att genomföra åtgärden sommaren 2015.

Enligt miljöbalkens bestämmelser, 26 kap 2 § miljöbalken, ska en tillsynsmyndighet anmäla misstänkta överträdelser till miljöåklagare för utredning. En sådan anmälan är inte gjord, vilket nu har ifrågasatts. Därför väljer nämnden att låta en åklagare utreda ärendet för att klarlägga hur hanteringen gått till.

– Det är viktigt för oss att veta hur det förhåller sig så att vi kan dra lärdom av det som hänt. Det är också viktigt att kunna gå vidare. Dels att få frågan besvarad med hjälp av utomstående part, men också för att få arbetsro i den nya nämnden. Vi har många andra viktiga frågor att hantera, säger ordförande i miljö- och bygglovsnämnden i Sunne, Helena Anshammar.

Att nämnden nu anmäler sig själv beror på den diskussion som uppstått inom kommunen om att nämnden borde ha gjort en åtalsanmälan av sågverkets villkorsöverträdelse. Diskussionen handlar också om att det är förenat med straffansvar enligt brottsbalken att tjänstemän inte gjort en anmälan.

– Det miljömässiga behovet av åtgärden – att asfaltera markytor för att motverka damning hos grannar – är i sig ytterst tveksam, vilket nämnden framförde under en tidigare omprövning. Viktigt i sammanhanget är även nämndens oberoende. En tillsynsmyndighet måste agera sakligt och opartiskt, och måste även tillåtas agera så. I den diskussion som nu uppstått inom kommunen upplever vi att vi är utsatta för påtryckning. Frågan är mycket komplex och det är viktigt att det klarläggs om någon har agerat fel i ärendet, säger Sunne kommuns miljöchef, Anders Olsson.

Bäckebrons Sågverk AB ansökte om villkorsändringen före 31 december 2009, men efter att beslutet vunnit laga kraft. Ärendet utreddes hos länsstyrelsen och hösten 2013 medgav de efterfrågad villkorsändring. Det beslutet överklagades av grannar och vann därför inte laga kraft.

– Det viktigaste för oss i nämnden är att ta reda på vad som eventuellt har gjorts fel – ifrån början. Vi vill ha en struktur i arbetet där sådana här oklarheter inte kan uppstå, säger Helena Anshammar.

Ytterligare frågor i ärendet besvaras vid en presskonferens, måndag 16 mars, kl 14.00. Före justeringen av protokollet, som sker på måndag, görs inga fler kommentarer.

Plats: sammanträdesrummet Där in, bottenvåningen i kommunhuset, Kvarngatan 4.

Välkommen.