Mötesplats för ungt sinnade i Sunne

På Järnvägsgatan 17 i Sunne invigs mötesplatsen Megafon, torsdag 20 september kl 17-20.

– Vi hoppas att det blir Sunnes piggaste plats – öppet för idéer och där unga kan göra sin röst hörd. Här ska man bara kunna hänga, men också finna möjligheter att engagera sig i sånt som känns angeläget och spännande, säger Lars Stiernelöf, samordnare på Megafon och ansvarig för driften.

Megafon är ett komplement till ungdomscaféet Änglagott. Öppettiderna koncentreras till den tid Änglagott har stängt. Från start är det öppet måndag-fredag 15-18, söndagar 16-21 samt torsdagar till 21 i samarbete med Parkvillan i Sunne.
– Tiden får utvisa vilka öppettider som fungerar bäst. Vi anpassar oss efter verkligheten.

Megafon ska ge utrymme för föreningsliv, kommunala möten, ungdomsgrupper, studiecirklar, politiska möten, filosofiska möten, modekvällar, motorträffar, skrivarverkstad med mera. Alla med "ungt sinne" får vara med och komma med idéer för verksamheten.´

"Hemma hos" är ett exempel på en Megafonaktivitet där en profil blir huvudperson för ett arrangemang. Personen bjuder i sin tur med sig andra som som han eller hon vill ha med sig.

Megafon vill också skapa en träffpunkt mellan ungdomar och kommunala politiker samt tjänstemän på "Afternoon tea" - förslagsvis en fredag i månaden.
– En form av öppet hus där den som har möjlighet avslutar veckan med lite fredagsmys som skulle kunna mynna ut i en rad goda idéer och spännande kontakter. Det finns många idéer och tankar och Megafon är platsen där vi kan mötas och vara kreativa ihop.

Program för invigningen 20 september
Från kl 17 blir det allmänt mingel på Megafon. Björn Starrin umgås med och underhåller besökarna. Christian Hulth tidigare elev på " Broby Grafiska" står för del av underhållningen under kvällen.

Kl 18.00 klipps bandet officiellt och Megafon förklaras invigt. Ulf Olsson, bildningsförvaltningens chef och Ola Persson, kommunstyrelsens ordförande, ger sin syn på vad Megafon kan komma att betyda för Sunne. Lars Stiernelöf berättar hur Megafon växt fram från idé till verklighet. Sponsorer och välgörare uppmärksammas.

Pressen hälsas välkommen.

Lars Stiernelöf