Nio olika besökmål genererar 200 miljoner kronor till Sunne

Nio besöksmål under sommaren i Sunne inbringar totalt 200 miljoner kronor.
96 procent av besökarna är dessutom mycket nöjda med sin vistelse.

Det visar den turistmätning som gjorts under 2011 i samarbete mellan Sunne kommun, Västanå teater i Berättarladan, Vattenlandet cup i fotboll, HD-träffen, Kulturveckan, Fryksdalsdansen, Vattenlandet i Sunne, Mårbacka, Quality Hotel Selma Lagerlöf och Selma Spa+.

Respektive besöksmål har hjälpt till med datainsamligen som pågick 30 juni till 6 september.

700 enkäter ligger till grund för rapporten som bifogas. Rapportens namn är ett citat från en av besökarna som beskriver Sunne som "den lilla platsen med det stora utbudet". I Sunne händer så mycket mer än de nio exemplen som ingår i just den här mätningen.

– Studien visar vad vi får tillbaka på det som satsas. Vi har även fått in värdefulla idéer om förbättringar, säger professor Sune Berger som genomfört studien tillsammans med analysföretaget Attityd i Karlstad. Sune Berger är tidigare verksam vid Karlstads universitet och jobbar nu i Uppsala Research & Consulting AB.

De flesta besökarna i Sunne, 64 procent, kommer från Mellan-Sverige. 13 procent från Stockholm/Mälardalen.

En femtedel av besökarna är bosatta i annat land. 91 procent av dessa är från Norge. 45 procent av de som svarat på enkäten har högskoleutbildning.

Studien visar att de flesta åker till minst två olika besöksmål under sin vistelse i Sunne. På frågan vad besökarna framförallt vill rekommendera till andra ligger Vattenlandet i topp på 22 procent, 21 procent lovordar Berättarladan och 16 procent för fram Mårbacka.

– Det finns knappt något missnöje alls bland besökarna. Det är bara att applådera Sunnes besöksmål till att göra ett fantastiskt arbete, säger Nina Engdahl, VD på Attityd i Karlstad.

Studien är en följd av det arbete som Sunne kommun gjorde 2008-2011 i EU-projektet Genius Loci som handlade om att öka Sunnes attraktionskraft.

– Det är viktigt att vi så här tydligt ser vad våra olika besöksmål, tillfälliga evenemang liksom fasta besöksmål, genererar till Sunne. Det underlättar för varje besöksmål, men också för oss politiker när olika beslut ska fattas, säger kommunstyrelsens ordförande, Ola Persson.

Har du frågor kontakta gärna några av besöksmålen eller
Sune Berger, professor Uppsala Reserach & Consulting AB

Anna Blomquist