Nominera till HILDUR HUMLAS STIPENDIUM

Nominera till HILDUR HUMLAS STIPENDIUM

HILDUR HUMLAS STIPENDIUM

Den 27 juni 2013 är det 70 år sedan Hildur Humla, riksdagsledamot med speciellt intresse för kvinnofrågor initierade och startade semesterhemmet Frykenstrand.Invigningen väckte stort intresse i lokalpressen då bl. a Värmlands Folkblad hade flera artiklar med rubrikerna:
”StorJohann skänkte 10 000 kronor på sin 75-årsdag till Frykenstrands invigning den 27 juni 1943.” ”Du har skött dig som en hel karl” sa Landshövdingen Vennerström. ”Här ser vi ett strålande exempel på att viljekraft kan övervinna de hinder som stå i vägen.”

Forna tiders semesterhem för husmödrar skapades för att kvinnor som jämnt tog hand om andra för en gångs skull skulle få koppla av och bli ompysslade. Idag har Hotel FrykenStrand en annan roll i samhällslivet, men vill ändå föra vidare Hildur Humlas tankar om kvinnor som gör stora insatser, men som inte alltid uppmärksammas i vardagen. Stipendiet utdelas till någon kvinna som du tycker är väl förtjänt att bli uppmärksammad. I stipendiet ingår fyra dygns logi med frukost och middag på Hotel FrykenStrand, guidad tur på Selma Lagerlöfs Mårbacka, dagspa på Selma Spa +, presentkort på Shangri La, entré till Rottneros park och biljetter till Västanå teaters föreställning av Nils Holgersson. Allt för två personer!

VEM VILL DU NOMINERA?

Skicka in ditt förslag med en utförlig motivering (max 450 tecken), om varför du tycker att just hon förtjänar en fin semester till; hildur@frykenstrand.se senast den 10 juni.

JURY:

Amelia Adamo, chefredaktör
Gerd Engman, f.d. landshövding i Örebro (barnbarn till Hildur Humla) Helene Tursten, författare
Lena Bergström, Vd Hotel FrykenStrand

Den 27 juni 2013 vid lunch tillkännages vem som fått Stipendiet.

För med information Lena Bergström, VD Hotel FrykenStrand
Tel. 070 693 76 78 lena.bergström@frykenstrand.se

Bildtext: Målning Hildur Humla av Karin Broos.