Nordisk barn- och ungdomskulturfestival i Sunne

Digitala spår 2.0. Det är temat för den Nordiska barn- och ungdomskulturfestivalen i Sunne, 28-29 oktober 2014. Festivalen arrangeras för tredje gången i Sunne, som i sin kulturplan har en vision om att stärka den professionella barnkulturen. Konferensen innehåller arrangemang från Sverige, Finland, Norge, Danmark samt en föreläsning från City University London.

– Vi vill skapa större kunskap om hur barn och ungas kreativa förmågor utvecklas. Idag producerar ungdomar kultur genom digitala medier. Något som vi måste förhålla oss till och lära oss mer av, eftersom detta är vår framtid. Målsättningen är att skolan och samhället i ännu större utsträckning ska ge barn och unga möjlighet till professionella kulturupplevelser för att stödja deras utveckling. Därför behöver vi skaffa oss mer kunskap om de ungas kulturvanor, säger Tuula Dajén, kulturchef i Sunne kommun och projektansvarig för festivalen.

De tidigare festivalerna har gett positiv genklang. Arrangörerna Sunne kommun, Region Värmland, Karlstads universitet och Riksteatern, hoppas att även denna festival ska sätta tankar och känslor i rörelse, som i sin förlängning stärker ungdomskulturen.

Välkommen på presskonferens

Tid: 20 oktober kl 13.30
Plats: Selma spa+ i Sunne

Nordiska barn- och ungdomskulturfestivalen i Sunne, 28-29 oktober 2014

Tisdag 28 oktober
11.00-11.45 Välkommen – Tuula Dajén, kulturchef Sunne
Invigningstal av landshövding Kenneth Johansson
Sång och dans av Sunne Kulturskola.

12.00-13.00   The Value of Culture and the issue of culture and politics  - John Holden, visiting professor City University London

14.00 - 14.45 Dansföreställning – Glims & Gloms, Finland

15.15-16.15 Segregationen, skolan och ungas informella lärande och kulturella uttryck - Ove Sernhede, professor, verksam vid Centrum för Urbana Studier, Göteborgs universitet

16.15-17.00 Information av utställare

19.30 Middag med underhållning av elever från Kulturskolan och Västanå Teater.

Onsdag 29 oktober
08.30-09.30 Involvering og aktivering af unge ved hjælp af selv-producerede film. Kasper B. Olesen stiftare / partner Lommefilm

10.00-10.45 FausTina med Kattas Teater - Norge

11.00-12.00 Föreläsning och avslutning – Ungas läsande och skrivande i ett föränderligt medielandskap - Christina Olin-Scheller Professor och lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot barns och ungas literacy, Karlstad University