Ny förskola i Sunne planeras som passivhus

En ny förskola i Sunne beräknas stå klar försommaren/hösten 2012. Grannarnas överklagande avslogs av miljödepartementet. Tanken är att bygga förskolan som passivhus och rikta in verksamheten på miljö.

Sunne kommun är i stort behov av en ny förskola centralt och tog därför beslut om att bygga en i Brårud. Grannarna överklagade beslutet, men 21 mars 2011 avslog länsstyrelsen överklagandet. Grannarna vände sig då till regeringen, men miljödepartementet har nu också avslagit deras klagan.

Regeringen anser inte att förskolan skulle medföra den grad av olägenheter som grannarna räds, exempelvis buller, minskade grönytor och störningar från transporter.

Sunne kommun kan därmed börja bygga förskolan i Brårud som beräknas stå färdig på försommaren/hösten 2012.

Många föräldrar efterfrågar en förskola centralt i Sunne. Förskolan Hasselbol, som senhösten 2009 dömdes ut av Arbetsmiljöverket, är den enda förskolan på östra sidan om sundet i centrala Sunne. Kommunen vill sprida tätortens förskolor och har därför placerat den nya förskolan i Brårud där det finns många barnfamiljer. Den nya förskolan ersätter Hasselbol och utökas med en avdelning.

I Sunne kommuns klimatplan finns beslut på att ett passivhus ska byggas i kommunen. En projektgrupp av politiker och tjänstemän samt skyddsombudet från Hasselbol tar fasta på det. Under oktober gör arbetsgruppen studiebesök på två kommuner som har byggt och tagit i bruk förskolor enligt detta sätt att bygga.

– Vi vill satsa på att ha ett fördjupat ”miljötänk” i den nya förskolan – både huset och verksamhetens inre arbeta ska genomsyras av detta, säger Birgitta Friberg, utbildningschef i Sunne kommun.

Birgitta Friberg
Utbildningschef, Sunne kommun
Tel 070-663 42 61, 0565-160 47 (nås säkrast efter kl 15 idag)