Ny sunne.se – nästa steg i digitaliseringsresan

Som ett led i satsningen på digitalisering lanserar Sunne kommun en ny webbplats under morgondagen, 24 januari.

Det kan eventuellt bli störningar och svårigheter att nå sunne.se under lanseringsdagen. Förhoppningen är att bytet till den nya sajten ska fungera utan större tekniska bekymmer.

– Digitaliseringen är prioriterad av politik och ledning eftersom vi vill göra det enkelt att vara medborgare och företagare i Sunne, säger Petra Svedberg, kommunchef.

Sunneborna efterfrågar digitala tjänster. E-tjänsterna, som ökar i antal för varje år, lyfts därför fram på nya sunne.se och de känns igen med sin gula färg.

– Det finns en förväntan på att kunna utföra ärenden digitalt när som helst på dygnet. Det behovet möter vi med en ny, modern webbplats med bra sökmotor som gör att det också blir lättare att hitta viktig information. Det ska vara enkelt att komma i kontakt med Sunne kommun via olika kanaler för den som behöver, säger Henric Eltonson, IT-chef på kommunikationsstaben.

Tillgänglighet är ett lagkrav som Sunne kommun jobbar för att öka. Nya sunne.se är uppbyggd efter en väl testad ”Funka-struktur” där sidor och innehåll organiseras på ett sätt som gör det lättare att hitta rätt information.

– Användarvänlig, begriplig och hanterbar är ord vi vill ska förknippas med nya sunne.se. Ambitionen är att förenkla så långt vi kan utifrån de resurser vi har.

Den nya webbplatsen ska också ge ökad insyn i Sunne kommuns verksamheter.

– Svaren på medborgares och besökares frågor ska finnas på sunne.se. Saknas det något uppmanar vi folk att höra av sig så att vi kan komplettera med det som efterfrågas. En webbplats är aldrig klar och den blir successivt bättre i takt med att vi får feed-back från användarna.

I samband med lanseringen av en ny webbplats införs också tydligare kontaktvägar till de olika verksamheterna via växeln tel 0565-160 00. Kommunerna Sunne och Torsby samarbetar om telefonin sedan årsskiftet. Organisationen blir större vilket minskar sårbarheten, till exempel vid sjukdom.

– Vi behöver förändra vårt sätt att jobba för att öka tillgängligheten och för att klara pensionsavgångar och den arbetskraftsbrist vi ser. Där är tekniken till stor hjälp. Vi inför knappval som går direkt till verksamheterna. Torsby tar emot den som behöver prata med växeln, säger Henric Eltonson.

I Torsby kommuns växel finns fem telefonister. De ser om samtalen kommer till Sunne eller Torsby kommun och svarar med respektive kommuns namn.

Henric Eltonson
IT-chef, Sunne kommun