Nya satsningar på besöksnäringen i Sunne

Majoriteten i Sunne, Centerpartiet och Socialdemokraterna, stärker besöksnäringen med nya satsningar 2021.

– Besöksnäringen är den bransch som drabbats hårdast i pandemin. Vi gav därför kultur- och näringslivsenheten i uppdrag att ta fram förslag på hur vi kan stötta våra lokala företag utöver det vi gjorde 2020, säger Kristina Lundberg (C), kommunstyrelsens ordförande.

Besöksnäringen i Sunne är viktig ur flera aspekter.

– Den gör platsen attraktiv för besökare, för oss som lever här och den skapar viktiga arbetstillfällen. En besöksnäring i utveckling stärker Sunnes attraktivitet. Vi är därför glada över att vi kan presentera olika insatser som behövs för att branschen ska komma ur krisen så snabbt som möjligt.

De förlängda stöden som regeringen med samarbetspartier ger är nödvändiga och välkomna.

– Samtidigt är lokala insatser viktiga för att vi ska ta oss igenom pandemin tillsammans med näringen, säger Tobias Eriksson (S), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

Följande åtgärder sätts in för att stötta besöksnäringen i Sunne:

• Slopade avgifter för alkoholtillstånd under 2021
  • Slopade avgifter för markupplåtelse
  • Förlängd utomhussäsong (ser över möjligheterna att inte alls begränsa utomhussäsongen)
  • Tidigarelägga investeringar som exempelvis upprustning av bryggor i Lysvik, Västra Ämtervik samt gästhamnen i Sunne
  • Ny webb för besöksnäring
  • Kulturpaket tillsammans med boendeanläggningar och kulturinstitutioner (inleddes 2020 och slog väl ut)

Finansieringen sker dels inom näringslivsbudgetens ram, investeringsbudgeten samt de medel som fanns avsatta för Rally Sweden 2021.

Den politiska majoriteten ska lägga fler förslag om åtgärder som långsiktigt stärker Sunne som destination i budgeten 2022. Bland annat vill de införa ett arrangemangsbidrag. Bidraget ska kunna sökas för större arrangemang och förmera besöksnäringens egna satsningar, som till exempel att förlänga säsongen.

– Vi vet att det ofta är föreningar som hjälper till vid större arrangemang. Vi ser denna satsning som mycket viktig då den delvis kan minska de negativa konsekvenserna för föreningarna som flytten av Rally Sweden orsakat, säger Tobias Eriksson.

Kristina Lundberg (C)
Kommunstyrelsens ordförande, Sunne