Nya skulpturer till Rottneros Park

Sommaren 2011 utökas skulpturparken i Rottneros Park med tre nya permanenta verk – verk som bringar en förtrollning över platsen med sina placeringar och sin skala. Det blir också flera tillfälliga utställningar i parkmiljön.

Torbjörn Alström är konstnären bakom de tre permanenta verken. Han arbetar med skulptur, masker och smycken och har under ett antal år bland annat arbetat med Västanå teaters masker och rekvisita vid sidan av egna utställningar.

Idéerna bakom de tre skulpturerna kommer från miljön runt Parksjön. De är tolkningar av objekt som hör till miljön vid sjön – trollsländan, näckrosen och fjärilen. Alla har de en förstorad form, för att tydliggöra den skönhet som ryms i en trollsländas vinge eller i kronbladen hos en näckros. I skulpturens närhet ska man uppleva sig själv som liten ­– som i en förtrollad värld.

Ett verk av ett helt annat slag är Väktaren av Alexander Brandt, skulptör och konsthantverkare utbildad vid Stenebyskolan i Dals-Långed. Skulpturen är hans examensarbete på masterprogrammet Tillämpad konst och formgivning 120 hp med inriktning Järn & stål/offentlig förvaltning. Det närmast monstruösa tigerkraniet både fascinerar och skrämmer.

De nya skulpturerna kommer, liksom årets idéträdgårdar och fantasifulla planteringar att locka till nyfikenhet och bidra till överraskningsmoment i parken. De är alla led i arbetet med att göra Rottneros Park till en levande kreativ verkstad.