Ordförande och två ledamöter i Sunne Fastighets AB ställer sina platser till förfogande

"Vi har i egenskap av ordförande och styrelseledamöter i Sunne Fastighets AB kommit fram till slutsatsen att vi inte längre kan ta ansvar och sitta kvar i bolagsstyrelsen under rådande situation. Detta mot bakgrund av att vi anser att det saknas förutsättningar med nuvarande styrelsekonstellation och bolagsledning att driva bolaget framöver på ett seriöst och försvarbart sätt, då vi anser att det föreligger brist på kompetens i flera led. Vi har även bevittnat en utveckling där majoritet av styrelsen och VD har valt att distansera sig allt längre bort från kommunen, och där det saknas en medvetenhet och en insikt om att bolaget är en del av en politiskt styrd organisation.

Kortfattad bakgrund: VD kallade till ett styrelsemöte 17/6 där styrelsen skulle fatta beslut om återlämnande av förvaltningen av kommunala fastigheter, med endast ca 6 timmars varsel. Detta utan att det förelåg något som helst beslutsunderlag. Kallelsen skickades dessutom ut med kort varsel utan att samråd skett med ordföranden, vilket strider mot både aktiebolagslagen och styrelsens arbetsordning.

Beslutsärendet om att lämna tillbaka förvaltningen av de kommunala fastigheterna bedömer vi vara av stor vikt för bolagets framtida organisation. Därför krävs det att det finns ett erforderligt beslutsunderlag innan styrelsen ens kan ta ställning i ärendet. Dessutom ska kommunfullmäktige beredas möjlighet att ta ställning i ärendet innan ett beslut av denna dignitet kan fattas av styrelsen i bolaget.

Vi kan inte längre ta ansvar i en bolagsstyrelse där situationen har urartat. En styrelse där majoriteten fattar beslut fortlöpande utan att det föreligger erforderliga beslutsunderlag, där enskilda styrelseledamöter menar sig inte behöva tid för inläsning av beslutsärenden, där befogenheter överskrids, lagrum åsidosätts, och där styrelsen trots detta väljer att fatta stora viktiga beslut, vilka riskerar att få drastiska konsekvenser för bolaget och även för hela kommunkoncernen.

Mot bakgrund av detta saknar vi förtroende för VD och övriga styrelseledamöter och väljer att ställa våra platser i Sunne Fastighets AB till förfogande med omedelbar verkan."

Freddy Kjellström, ordförande (C)
Kerstin Larsson, styrelseledamot (C)
Bengt Hedelin, styrelsesuppleant (C)

Har du frågor kontakta Freddy Kjellström, tel 070-191 81 47